In contextul in care nimic nu mai este sigur de la o luna la alta, avem totusi cateva constante: marirea de taxe, schimbarea Codului Fiscal la fiecare 1 ale anului in asa maniera incat orice previzionare e futila si o serie de legi aberante carora nu le mai face nimeni fata.
Asa ca nu e niciodata prea devreme sa iti incepi strategia de dezvoltare sau, dupa caz, de supravietuire, pentru 2020.
1. Includeti in bugetul pentru anul viitor marirea salariului minim si a taxelor pe salarii aferente.
Nu stim care va fi salariul minim pe economie in 2020 dar cred ca poti estima in jurul sumei de 2.300 lei brut (de la 2080 lei in prezent). Putem deja sa calculam si sa previzionam o crestere a taxelor lunare salariale si sa ne gandim de unde scoatem banii.
2. Studiati cum stati cu activul net: de ce dintr-o data conteaza cat e al vostru
Studiati atent balanta si bilantul la final de an 2019. In 2020 cu siguranta va intra in vigoare ceea ce acum este doar un proiect de lege care stipuleaza faptul ca daca activul net al firmei va fi mai mic decat jumatate din capitalul vostru social, iar acest lucru se intampla pe o perioada de 2 ani consecutivi, firma voastra va fi dizolvata din oficiu.
Exista si in prezent aceasta prevedere dar pana acum in practica aceasta lege nu s-a aplicat. Motiv pentru care nimeni nu s-a obosit sa o respecte. Cand va intra in vigoare noua prevedere, conditiile vor fi mai stricte si mai clare. De exemplu cei care se afla in situatia de mai sus si in acelasi timp inregistreaza in balanta datorii catre asociati, vor fi obligati sa majoreze capitalul social cu aceea datorie.
Cand vom avea o informatie sigura pe subiectul asta, voi reveni cu un articol dedicat. Presimt ca subiectul asta va fi unul din bataile de cap a anului 2020, asta daca se va gasi o modalitate de aplicare, deoarece in forma actuala ar inseamna ca in jur de 50% din privati sa se defiinteze, deoarece se estimeaza ca atat de multi au activul net negativ.
In concluzie: pregatiti-va pentru aceasta schimbare: determinati daca sunteti in situatia descrisa si discutati cu contabilul vostru ce este de facut din timp.
3. Analizati activitatea si decideti daca o restrangere/specializare a activitatii este solutia pentru dezvoltare/supravietuire in 2020
Daca aveti activitate de productie poate ar fi un moment bun sa reanalizati cifrele din spatele fiecarui produs. Daca marja de profit a unor produse este foarte mica dau negativa poate fi o idee buna sa va restrangeti productia doar la acele produse cu marja pozitiva sau mai mare. In acest fel reduceti costurile fixe, in principal cele cu salariatii si cu taxele pe salariile aferente.
Un alt lucru care se poate optimiza din aceasta reducere/specializare a produselor fabricate este cashflow-ul. Puteti reduce datoriile catre furnizorii de materie prima, materiale sau servicii (design, publicitate) pe care trebuie sa ii platiti chiar daca produsul dvs. nu s-a vandut (inca) sau nu se vinde in cantitatile necesare pentru a acoperi la timp costurile.
Pentru cei fac comert fara insa sa produca, optimizarea poate veni din concentrarea activitatii pe produsele care au o cerere foarte mare si poate o dezvoltare a nisei respective cu produse adiacente.
Nu neglijati economia de timp pe care o faceti focusandu-va doar pe ce functioneaza! Timpul liber il puteti folosi luand o pauza de la activitatea de zi cu zi si gandindu-va la noi proiecte si la noi orizonturi. Fara acest timp investit, fara detasarea de cotidian si problemele zilnice este imposibil sa vedeti “the bigger picture”, este imposibil sa deveniti creativi si sa aveti orice fel de viziune pentru viitor.
Chiar daca o astfel de idee poate parea “periculoasa” ( sa faci faci downsize doar ca sa ai timp liber sa te gandesti la viitor), adevarul este ca poti pierde ani buni angrenat in proiecte care nu functioneza inainte ca aceste proiecte sa moara de la sine, ca sa iti creeze cadrul necesar pentru brainstorming. Ar fi bine sa fii proactiv, curajos si vizionar sa iti pui tu in planner timp alocat special pentru aceasta activitate.
Pentru cei care presteaza servicii (ca si mine de altfel) este acea vreme din an cand ne uitam cu atentie la clienti si ne gandim serios la relatia noastra. Ce a fost bine, ce putem face mai bine si unde nu (mai) putem sa facem ce am facut pana acum. E momentul cand analizam tipurile de servicii prestate si decidem daca directia in care mergem este sustenabila, daca ar trebui sa dezvoltam servicii adiacente si daca e timpul sa renuntam la anumite servicii pe care le oferim dar care nu sunt profitabile.
Cand prestezi servicii de obicei cea mai mare cheltuiala a ta este cea cu resursa umana, cea cu salariile si impozitele aferente acestora. E timpul sa faceti un calcul si da determinati daca nu cumva reducerea personalului si focusarea celui ramas pe prestarea unor servicii mai personalizate pentru mai putini clienti va pozitioneaza mai bine pe piata decat strategia “facem de toate pentru toti”.
Stiu, nu pare deloc prima alegere intr-o perioada de criza. Si poate nu este varianta potrivita pentru tine, poate nu e momentul pentru tine, dar nu strica sa faci niste calcule.
Iar daca nu ai introdus inca in activitatea ta modalitati si tehnici de automatizare macar partial, you are late to the party!
But no worries, better late than never!
4. Firma ta are un program de internship? Fiscal vorbind, ai avea o serie de avantaje.
Mie interhship-ul imi suna bine, atat de bine incat am citit de mai multe ori legea sa vad care-i chichita. De ce atatea avantaje fara nici un satar asupra capului. Si de ce nu sunt mai multe firme mici care sa ofere programe de intership. In domeniul contabilitatii cel putin am vazut ca doar firmele foarte mari au astfel de programe implementate.
Evident, internship-ul nu este despre angajarea ca interni a unor salariati pentru a beneficia de reducerea taxelor. Daca vrei sa faci asta, cu siguranta vei avea probleme. ITM-ul vegheaza mai ceva ca ANAF-ul! Dar daca chiar esti in faza in care doresti sa angajezi tineri si ai nevoie de o perioada in care sa ii testezi mai mare decat perioada de proba admisa, timp in care doresti sa ii si inveti, poti incheia acum un contract de internship.
Primul avantaj mi se pare faptul ca ii poti plati minim 50% din salariul minim pe economie pentru un maxim de 40 ore/saptamana. Perioada de stagiu este considerata vechime in munca. Contractul se incheie pe o perioada de maxim 6 luni.
Al doilea avantaj mi se pare faptul ca daca te hotarasti sa ii angajezi, poti aplica pentru subventia de aproximativ 1000 euro per intern angajat cu conditia de a mentine contractul de munca nou incheiat pe o perioada de minim 2 ani (banii ii veni incasa dupa cei 2 ani de contract).
Dezavantajele sunt clar cele legate de birocratie: trebuie sa ai un program de internship, trebuie sa numesti un indrumator care sa scrie la finalul programului un raport de internship, trebuie sa acorzi diplome participantilor. Cu toate acestea inregistrarea in Registrul contractelor de Internship se face online si foarte simplu, mult mai simplu decat inregistrarea in REVISAL.
2 Comments
Buna,
Te contrazic putin legat de productie, daca lucrezi in agricultura si anul asta ai produs grau bine dar vita de vie a mers prost..nu e plauzibil sa renunti la vie..pt ca la anul e posibil sa fie invers. 😉
Sunt unele lucruri care nu tin de tine..nu prea ai ce face daca in aprilie a dat inghetul tocmai cand inmugurise via..si de atunci s-a cam dus naibii toata productia.
Da, cu siguranta fiecare obiect de activitate cu specificul lui. In nici un caz nu m-am gandit la agricultura cand am scris articolul! :)) Nu lucrez cu clienti din domeniu si nu cunosc specificul absolut deloc.