ANAF a realizat din nou o sesiune de raspunsuri special pentru romanii plecati in strainatate pentru a lamuri cine este obligat sa depuna documente pentru stabilirea rezidentei fiscale. Tot schepsis-ul in citirea acestor informatii este sa intelegeti ce inseamna exact cuvintele, iar pentru asta m-am gandit sa subliniez cu rosu, aspectele la care trebuie sa fiti atenti sau sa studiati mai departe ce a vrut sa spuna ANAF. Am pus cu italic si cateva mentiuni, in cuvinte simple, poate va ajuta.
Spor la citit!
Intrebare: locuiesc in Italia de 14 ani impreuna cu sotul si copii. Copii au 10 ani de cand stau in Italia, aici merg la scoala, iar noi lucram cu contract. In Romania, avem o casa construita, proprietate personala, nu avem alte bunuri( teren, dividente, afaceri, chirii…etc). Venim in Romania o data la doi ani, pentru doua saptamani, in vacanta. Intrebare: Trebuie sa depunem si noi actele pentru stabilirea rezidentei fiscale?
Raspuns ANAF: Întrucât dvs. aţi plecat din România înainte de 30 ianuarie 2012, nu aveţi obligaţia de depunere a chestionarului, dar, în situaţia în care care v-aţi păstrat domiciliul în România, sunteţi înregistrată în evidențele fiscale și tratată ca persoană fizică rezidentă cu obligație fiscală integrală, atât pentru veniturile obținute din România și pentru cele obţinute din străinătate.
Adica: nu trebuie sa depui formularul, nu iti vom da amenda de 50 sau 100 lei dar te consideram rezident fiscal roman. Adica posibil in functie de situatia fiecaruia sa ne datorezi niste taxe.
Intrebare: cum pot depune formularul pentru stabilirea rezidenței fiscale înainte să plec în altă țară pentru a lucra ca angajat, când toate documentele le obțin la o perioadă de timp considerabilă după ce ajung în țara respectivă? ( contractul de munca; contractul de spațiu unde locuiesc etc.)
Raspuns ANAF: in situaţia în care plecaţi din ţară pentru o perioadă ce depăşeşte 183 zile, completaţi chestionarul cu datele cunoscute în momentul respectiv. Dacă ulterior înregistrării formularului „Chestionar pentru stabilirea rezidenței fiscale a persoanei fizice la plecarea din România”, persoana fizică rezidentă română, cu domiciliul în România, obține anumite documente, aceasta completează un nou formular cu informațiile actualizate, la care anexează documentele respective.
Adica: depui un formular cand pleci, asa fara sa ai nici un act; apoi, cand faci rost de acte, mai depui un formular insotit de acele acte.
Intrebare: Din anul 2007 sunt rezident in Spania si am stabilita rezidenta fiscala in acest stat. In Romania am un apartament in proprietate, de pe urma caruia nu am niciun profit. In acest moment nu sunt angajat , caut, activ , un loc de munca (in Spania). Date fiind acestea, e necesara depunerea formularului /chestionar pentru stabilirea rezidentei fiscale, cerut de ANAF? Multumesc!
Raspuns ANAF: Având în vedere faptul că aţi părăsit teritoriul României înainte de 30 ianuarie 2012 nu aveţi obligaţia depunerii chestionarului. Daca însă mai aveţi domiciliul în România sunteţi considerat rezident fiscal în România, prin urmare considerăm că este în avantajul dumneavoastră să clarificați unde aveți rezidența fiscală pentru a evita duba impozitare și a putea beneficia de credit fiscal extern.
Intrebare: Bună dimineața! Sunt plecat de 20 ani in Suedia, detin si cetatenia suedeză din anul 2000 In prezent obtin venituri doar in Suedia (salarii, alte categorii de venituri) . Am obligația de a depune chestionarul privind renunțarea la rezidență fiscală in Romania? Pot sa depun aces formular online? Până la ce data ? Ce documente trebuie sa atașez? Care sunt sancțiunile pentru nedepunerea lui?
Raspuns ANAF: Dacă sunteți rezident fiscal în Suedia de 20 de ani și obțineți venituri doar în Suedia, nu aveți obligația completării formularului „Chestionar pentru stabilirea rezidentei fiscale a persoanei fizice la plecarea din România”. În situația în care doriți, PUTEŢI depune acest chestionar prin intermediul poștei. Menționăm că se are în vedere crearea posibilității de depunere electronică a formularului.
Chestionarul de rezidență poate fi descărcat de pe site-ul Agenției, la următorul link: https://static.anaf.ro/…/formulare/A2_OMFP_1099_2016.pdf
Chestionarul de pe site este însoțit de instrucțiuni în care sunt înscrise documentele justificative.
Sancțiunea pentru nedepunerea formularului se aplică pentru fapte săvărșite dupa data de 1 ianuarie 2018 și constă în amedă de la 50 lei la 100 lei.
Intrebare: Am chestionarul completat și toate actele in plic gata sa merg la DHL sa le trimit. Concret care este adresa Organului Fiscal Central Competent la care trebuie trimis?
Raspuns ANAF: Adresa organului fiscal central competent în cazul dumneavoastră este: Administraţia sectorului 2 a finanţelor publice – Bucureşti, Str. C.A. Rosetti nr.39, sector 2, C.P. 020012
Intrebare: Buna ziua! Angajat in Arabia Saudita pe o perioada contractuala de 2 ani, cu posibilitate de prelungire, are vre-o obligatie in acest sens! Ce declaratie trebuie sa depuna? Si daca sunt taxe de achitat, care sunt? Multumesc!
Raspuns ANAF: Persoanele fizice care pleacă din țară pentru o perioadă sau mai multe perioade de ședere în străinătate care depășesc în total 183 de zile, pe parcursul oricărui interval de 12 luni consecutive, au obligația completării și depunerii formularului “Chestionar pentru stabilirea rezidenței fiscale a persoanei fizice la plecarea din România”.Ca urmare și dvs.aveți această obligație, întrucât ați plecat din țară pentru o perioadă mai mare de 183 de zile.
Formularul se completează în două exemplare, copia se păstrează iar originalul se transmite, personal sau prin împuternicit, prin poştă cu confirmare de primire sau se depune la registratura organului fiscal în raza căruia aveţi domiciliu, adresa poştală o găsiţi accesând următorul link https://static.anaf.ro/…/telefoane_judete/Regiuni.htm
Intrebare: Bună dimineața sunt în Italia de 6 ani,în România nu am nimica și aș vrea să renunț la rezidența fiscală din România, ce acte îmi trebuie și cât timp durează în România să fac toate acestea?
Raspuns ANAF: În vederea scoaterii din evidenţa fiscală de către organul fiscal competent, la depunerea “Chestionarului pentru stabilirea rezidentei fiscale a persoanei fizice la plecarea din Romania” veți atașa, alături de celelalte documente justificative, și certificatul de rezidenţă fiscală eliberat de autoritatea competentă din Italia, în original sau în copie legalizată, însoţit de o traducere autorizată în limba română. Organul fiscal analizează îndeplinirea condiţiilor de rezidenţă şi în funcţie de situaţia concretă a dvs., stabileşte dacă sunteţi persoană rezidentă fiscal în România sau nerezidentă în România.
Organul fiscal în termen de 15 zile de la depunerea formularului, notifică persoana fizică şi stabileşte dacă aceasta are în continuare obligaţie fiscală integrală în România sau Nu.
Intrebare: Stau in Elvetia de 3 ani de zile si am depus cererea pentru stabilirea rezidentei fiscale aici si mi-a fost acceptata. Anul urmator am sa ma intorc inapoi in Romania. Procedura pentru restabilirea rezidentei fiscale aici este la fel cu cea la plecare? In ce termen trebuie sa depun cererea?
Raspuns ANAF: La sosirea în România aveţi obligaţia completării şi depunerii, la unitatea fiscală în raza căreia veţi avea domiciliu, formularul “Chestionar pentru stabilirea rezidenţei fiscale a persoanei fizice la sosirea în România”, însoţit de documente justificative , în 30 de zile de la împlinirea termenului de 183 de zile de prezenţă în România.
Intrebare: Pentru cazul concret “cetatean roman, plecat din Romania dupa 2012, stabilit in strainatate pe termen nelimitat, locuire cu chirie, contract de munca, venituri numai din salarii” as dori sa va intreb daca este suficienta o adeverinta de la autoritatea fiscala a statului strain, spre exemplu Franta? Va intreb acest lucru intrucat “Chestionarul pentru stabilirea rezidenței fiscale a persoanei fizice la plecarea din România” prevede enorm de multe detalii (precum contract de inchiriere, contract de munca, traduse in limba romana), iar acest lucru implica eforturi foarte mari si se poate discuta de date care se pot schimba rapid. La fiecare schimbare de serviciu sau chirie trebuie anuntata ANAF Romania pentru actualizarea datelor?
Raspuns ANAF: Întrucât aţi plecat din ţară după anul 2012, aveţi obligaţia completării şi depunerii “Chestionarului pentru stabilirea rezidenței fiscale a persoanei fizice la plecarea din România”. Documentele/actele justificative anexate “Chestionarului pentru stabilirea rezidenței fiscale a persoanei fizice la plecarea din România” , vor reflecta situaţia reală a dvs. existentă la data depunerii formularului, şi sunt de natură să permită organului fiscal competent efectuarea unei analize corecte şi luarea unei decizii juste în ceea ce priveşte menţinerea sau scoaterea din evidenţa fiscală a persoanei fizice care părăseşte sau a părăsit ţara.
Modificarea unor situaţii declarate iniţial ( alt contract de închiriere, alt contract de muncă, etc.), nu sunt de natură să determine revenirea la starea iniţială din punct de vedere al rezidenţei fiscale. Schimbarea rezidenţei fiscale se poate realiza din nou numai după sosirea în România pentru o şedere în statul român o perioadă sau mai multe perioade care depăşesc în total 183 de zile, pe parcursul oricărui interval de 12 luni consecutive, care se încheie în anul calendaristic vizat, şi numai dacă documentele prezentate în acest caz determină acest lucru.
3 Comments
De ce se aplica aceste reguli doar in Romania? Nu am am mai auzit pe nimeni pacum in nici o tara ca aplica aceste reguli. Singurul lucru la care o sa se ajunga, este ca multi dintre romani o sa renunte la cetetenia de roman .Pacat eram o tara frumoasa candva.
Aceste reguli se aplica spre exemplu si in Elvetia prin depunerea actelor pentru obtinerea permisului de sejur. Nu mai spun ca in Elvetia de fiecare data cand iti schimbi orasul de domiciliu trebuie sa anunti (la sosire si la plecare) si bineinteles ca de fiecare data platesti taxe. Noi romanii nu suntem obisnuiti cu sistemul asta, dar in alte tari functioneaza de ani de zile si nu se plange nimeni. Bine, acum si eu sunt in situatia in care trebuie sa depun acest formular privind rezidenta fiscala si, fiind deja intr-o alta tara, e destul de greu (trebuie umblat pe la administratia taxelor, trebuie traduse documentele in romana, etc si programul nu imi prea permite, mai ales ca trebuie mers in alt oras). Dar asta e. Life goes on. Noi sa fim sanatosi ca de taxe suntem plini! 🙂
Lucrez in strainatate insa am rezidenta fiscala in Romania. Pot fi supuse impozitarii cu 10% veniturile din salariul net virat de catre angajatorul din strainatate in contul bancar personal in valuta din Romania?