ANAF a organizat o prima sesiune de raspunsuri pe tema caselor de marcat cu jurnal electronic din 2018. Regasiti mai jos raspunsurile lor, sper sa va foloseasca!
Intrebare: Cum poate un pfa care își tine singur contabilitatea sa depună declarația 4200?
Raspuns ANAF: PFA obtine certificat digital calificat, depune declaratia 150, apoi urmeaza indicatiile din instructiunile de depunere a declaratiei A4200 – pot fi gasite la link-ul: https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/Declaratii_R/4200.html.
Intrebare: Cine trebuie sa transmita efectiv declaratia A4200 lunar cu fisierele extrase din casa de marcat – distribuitorul casei de marcat, sau contabilul? Distribuitorul poate depune declaratia 150 pentru a primi acces la depunerea acestei declaratii lunare? Declaratia A4200 este o declaratie fiscala sau informativa?
Raspuns ANAF: Obligatia transmiterii declaratiei A4200 revine utilizatorului AMEF. Pentru depunere, persoana care semneaza A4200 cu certificat digital calificat, trebuie sa fie inregistrata cu drept de depunere declaratii in numele utilizatorului (declaratia 150).
Intrebare: La validarea declaratiei a aparaut eroara: “R1: Numarul de zile fiscale declarate (31) este diferit de numarul de fisiere de tip zi fiscala gasite (34)” si declaratia nu s-a format. Ce pot face in acest caz?
Raspuns ANAF: In instructiunile publicate pe portal, rubrica A4200 este explicat faptul ca, in folderul unde se gasesc fisierul opis (unul singur) si fisierele zile fiscale nu trebuie sa se mai afle alte fisiere, deoarece DUKIntegrator nu poate sa discearna care sunt cele corecte. In cazul de fata folderul contine 34 (zile fiscale ) + 1 (opis) fisiere, in vreme ce in opis sunt specificate doar 31 zile fiscale.
Intrebare: La comerțul ambulant cel care se desfăşoară în aer liber cum se fiscalizează pe calculator ? Un laptop sau calculator nu se pot ține când sunt intemperii . Vin ploile , zăpadă şi e greu cu acestea . O casă de marcat de poşetă am folosit dar acum cum fac conectarea electronică la Anaf ?
Raspuns ANAF: Conform prevederilor legale, aparatele de marcat electronice fiscale utilizate in activitati de comert/prestari servicii in regim ambulant sunt portabile, usor transportabile, cu dimensiuni si greutate redusa. Fiscalizarea acestor dispozitive se efectueaza la sediul, domiciliul fiscal al utilizatorului.
Intrebare: Pentru bonurile fiscale emise pentru servicii de make-up, care aplicatie pentru transmiterea declaratiei fiscale trebuie folosita?
2. In luna in care nu s-a emis vreun bon fiscal cu casa de marcat, se mai transmite declaratia?
Raspuns ANAF: Dvs transmiteti A4200 pentru lunile in care sunt emise bonuri fiscale si F4109 pentru lunile in care aparatele de marcat electronice fiscale nu sunt utilizate.
Facem precizarea ca, prin aparate de marcat electronice fiscale neutilizate se înţelege aparatele de marcat electronice fiscale care nu au fost utilizate, în nicio zi din perioada de raportare, pentru generarea oricăreia dintre datele pentru care exista obligatia de raportare (bon fiscal si raport Z).
Intrebare: daca am o casa de marcat cu jurnal electronic dar nu a fost folosita niciodata ce trebuie sa fac eu ca si declaratii ! Multumesc frumos !
Raspuns ANAF: Dvs trebuie sa depuneti F4109 – Declaraţie privind aparatele de marcat electronice fiscale (AMEF) neutilizate conform anexei la Procedura de transmitere a datelor, aprobată prin OPANAF 627/2018, pentru fiecare luna in care nu utilizati aparatul de marcat. Declaratia o puteti accesa la urmatorul link: https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/Declaratii_R/4109.html
Intrebare: In formularul PDF A4200 creat pentru luna septembrie, imi apare luna declararii ca fiind octombrie. La fel si in recipisa : Ati depus o declaratie tip A4200.. ….pentru perioada de raportare 10.2018. Nu exista erori de validare. Perioada de raportare nu ar trebui sa fie septembrie? Mentionez ca toate rapoartele Z din declaratie apartin lunii septembrie.
Raspuns ANAF: In aplicatia A4200 apare automat luna in care este completata, nu cea corespunzatoare fisierelor.
Intrebare: Un P.F.A. care nu are activitate decat 3 luni, pe timpul verii, depune declaratie lunar?
Raspuns ANAF: Depuneti A4200 pentru cele 3 luni si F4109 pentru fiecare luna in care nu utilizati aparatul de marcat. In completare la raspunsul nostru facem precizarea ca, prin aparate de marcat electronice fiscale neutilizate se înţelege aparatele de marcat electronice fiscale care nu au fost utilizate, în nicio zi din perioada de raportare, pentru generarea oricăreia dintre datele pentru care exista obligatia de raportare (bon fiscal si raport Z). https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/Declaratii_R/4109.html
Intrebare: Si PFA-ul trebuie sa depuna lunar declaratia A4200? Pot imputernici pe cineva cu semnatura electronica pentru transmiterea declaratiei?
Raspuns ANAF: Da, daca aveti obligatia de a utiliza casa de marcat trebuie sa depuneti A4200. Pentru depunere, persoana care semneaza A4200 cu certificat digital calificat, trebuie sa fie inregistrata cu drept de depunere declaratii in numele utilizatorului (declaratia 150).
Intrebare: Pentru contribuabilii care au sute/mii de case de marcat, va ramane in continuare obligatia de depunere o declaratie A4200/casa sau se preconizeaza ca se va sintetiza aceasta obligatie? De asemenea, cand estimati ca vor fi conectate casele de marcat la serverele ANAF pt transmiterea automata a datelor?
Raspuns ANAF: A4200 se construieste pentru fiecare AMEF in parte, asa cum este precizat in instructiunile disponibile la link-ul: https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/Declaratii_R/4200.html
Exista posibilitatea dezvoltarii de aplicatii care:
– regasesc colectiile opis/fisiere zile fiscale intr-o structura de foldere si apeleaza pt. fiecare din ele DUKIntegrator in mod automat (linie de comanda) si produce PDF-ul semnat;
– trimit automat PDF-urile cate ANAF si inregistreaza ID-ul returnat de ANAF la upload;
– descarca automat recipisa dupa un timp de asteptare
Intrebare: Cum se poate rectifica declaraţia A4200, dacă devine necesar?
2. În forma listată a formularului F4109 rectificativ nu este reflectată informaţia, că este un document rectificativ. Ea se regăseşte numai în XML-ul generat.
Raspuns ANAF: A4200 trebuie sa contina fisiere xml, generate si semnate cu certificatul digital al AMEF.
Asupra acestor fisiere nu este permis sa se intervina (nu este permisa modificarea continutului).
Daca se bifeaza “formular rectificativ”, informatia apare – sub forma unei bife – si pe forma listata a F4109.
Intrebare: Suntem o firma cu doua puncte de lucru . Am achizitionat doua case de marcat electronice si am depus C801 pt cele doua serii ale caselor de marcat .Am primit NUI numai pt o serie a unei case de marcat cealalta apare declarata din alt judet. Cei de la firma de unde am achizitionat casele au mers la ANAF sa demonstreze ca este la ei casa cu seria respectiva si nu in alta parte.Acum asteapta raspunsul ANAF . Ideeia este ca o sa pornesc cu casele de marcat la date diferite pt fiecare pct de lucru .Este corect asa sau sa astept sa ajunga si a doua casa de marcat ?
Raspuns ANAF: Puteti sa le instalati/fiscalizati la date diferite.
Intrebare: Buna ziua, va rog sa imi transmiteti daca formularul A4200 include A4203, operatorul economic avand obligatia depunerii doar a A4200.
Raspuns ANAF: A4200 contine un fisier opis – cu indicativul A4200 – si fisierele XML de tip zi fiscala – cu indicativul A4203.
Aplicatia ANAF DUKIntegrator produce din toate acestea un singur document, numit declaratie de tip A4200, avand in el incluse toate zilele fiscale corespunzatoare opisului respectiv.
Intrebare: Care este situatia distribuitorilor de case de marcat pentru taxi? Pot face distribuitorii de case de marcat taxi procedura obtinerii numarului de ordine pentru fiscalizarea taximetrului?
Raspuns ANAF: Lista operatorilor economici autorizati sa distribuie case de marcat, precum si modele autorizate pentru a fi comercializate, este disponibila aici:
https://discutii.mfinante.ro/…/ListaDistribAutoriz290520…
Intrebare: I.I., comert ambulat. Am inteles ca e necesara achizitia unei case de marcat cu jurnal electronic pana cel tarziu la 01 noiembrie 2018 (pentru firmele mici).
1. E necesara conectarea permanenta a casei de marcat la internet? Sau doar la transmiterea raportului Z?
2. Este obligatoriu contract de service cu firma de la care se achizitioneaza casa de marcat cu jurnal electronic? (sau de la alta firma autorizata pentru asta)
Raspuns ANAF: 1. Nu este prevazuta aceasta cerinta, astfel incat nu este necesara conectarea permaneneta a casei de marcat la internet, insa trebuie sa puteti exporta datele pe un mediu de stocare extern.
2. Dvs trebuie sa aveti contract de service cu distribuitori/unitati de service acreditati, acestia fiind prevazuti in lista care poate fi accesata la urmatorul link: https://discutii.mfinante.ro/…/ListaDistribAutoriz290520…
Intrebare: in cazul profesiilor liberale – de ex. avocati, notari – care sunt exceptate de la utilizarea caselor de marcat si care pana acum au folosit optional casa de marcat, pot sa emita de acum doar chitante fara a se alinia la utilizarea noilor case de marcat?Ce obligatii declarative sunt in acest caz?
Raspuns ANAF: Birourile notariale/de avocatura care au optat pentru utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale au posibilitatea fie sa se doteze cu aparate de marcat cu jurnal electronic, fie sa renunte la calitatea de utilizator. Astfel, cele care isi mentin sau isi exercita optiunea devin utilizatori in sensul OUG 28/1999, cu toate drepturile si obligatiile ce deriva din aceasta calitate.
Poate va foloseste si acest Ghid elaborat de ANAF, ce contine in teorie tot ce trebuie sa stiti despre casele de marcat cu jurnal electronic.
8 Comments
Bună ziua. Am deschis un pfa (venit real) in 6 decembrie .Nu am facut nimic pana acum nici o încasare, trebuie depusă vreo declarație? Am de depus declaratii lunar? Codul caen este 4771.
Da, aveati obligatia depunerii declaratiei unice in 30 de zile de la infiintare cu venitul estimat.
Am depus declarația unică chiar atunci.am încheiat 2018 cu 0.Acum am de trimis o alta declarație unică cu venitul estimat pe 2019,cred.Dar in afara de declarația unică….sunt si alte declaratii la început de activitate sau care trebuie depuse lunar?
Doar declaratia 112,daca exista salariati
Buna ziua. Un pfa cu cod caen 6201 (creare site-uri web) are obligatia de a folosi casa de marcat? Crearea de site-uri poate fi incadrata in categoria profesii libere care din cate am inteles sunt scutite de obligatia de a utiliza casa de marcat? Multumesc.
Nu, activitatea descrisa este de prestari servicii. Profesiile liberale au o lege proprie si sunt reglementate de un organism anume. Exemple ar fi: psihologii, medicii, avocatii, contabilii.
Buna ziua,
ce facem daca avem erori la emiterea bonului? casa de marcat a ramas in urma cu data, iar in oct am emis un bon, si s-a printat si inregistrat in memoria casei de marcat luna sept?
cum fac cu declaratia?
Buna seara! Cand am achizitionat casa de marcat am depus declaratia F4109 nestiind ca aceasta a fost utilizata pentru un bon de test in valoare de 1 leu ,de catre service-ul de unde am achizitionat-o. Am procedat gresit? Ce este de facut?