Dragi cititori ai blogului, recentele modificari fiscale ce au impact atat asupra activitatii voastre din 2022, dar mai ales vor avea impact asupra activitatii din 2023, m-au facut sa scriu acest articol.
Desi nu am mai scris demult, in calitate de contabil, dar mai ales in calitate de antreprenor, simt nevoia sa ma implic si sa ajut cu ce pot, sa va ofer informatia intr-un limbaj cat mai accesibil (ca de obicei), pentru a va putea face din timp pregatirile si putinele optimizari pe care le mai aveti la dispozitie.
Aceste modificari fiscale sunt atat de distructive si vin intr-un moment atat delicat pentru toate micile afaceri din Romania, incat cred ca va fi un moment de cotitura, de luat decizii si poate de schimbat directii pentru multe afaceri.
Pe tema asta putem discuta foarte mult (cine stie, poate chiar intr-un video!), dar sa trecem la modificarile fiscale si sa vedem ce putem face, daca mai exista solutii de optimizare si in ce conditii. Oricum, cu toate optimizarile, incepand de anul viitor, vom plati mult mai mult decat plateam pana in prezent.
Acest articol este unul general; nu voi intra in prea multe amanunte, deoarece ar iesi un articol kilometric. Voi reveni pe fiecare subiect in parte cu articole detaliate.
Totodata mai tineti cont si de urmatoarele:
– acest articol nu include toate modificarile fiscale aparute, ci doar pe cele care afecteaza tipul de clienti pe care ii am eu, respectiv SRL-uri si PFA-uri in domenii ca: IT, marketing, publicitate, design, freelanceri ce lucreaza pe diverse platforme online; servicii in general.
– se asteapta (mai mult se spera) si la niste norme la aceasta modificari; este posibil ca normele sa schimbe complet intelesul unor paragrafe din prevederile actuale, sa se vina cu niste precizari, adaugiri si chiar schimbari DAR nu recomand nimanui sa astepte aceste norme care pot veni si la luni de zile, chiar ani distanta sau pot sa nu vina deloc. Asa cum sta situatia, unii dintre voi aveti de luat niste decizii importante rapid!
Modificare plafon microintreprinderi de la 1.000.000 euro/an (in prezent) la 500.000 euro/an
Masura se aplica de la: 1 ianuarie 2023, DAR pentru stabilirea plafonului se va face referire la veniturile realizate in 2022. Asadar, daca in cursul anului 2022 se depaseste plafonul de venituri de 500.000 euro, incepand cu 01.01.2023 se va trece obligatoriu la sistemul de impozitare pe profit – 16% aplicat asupra profitului.
Sistemul de impozitare pe venitul microintreprinderilor va fi optional incepand cu 01.01.2023. Cuvantul asta “optional” poate parea ca fiind neimportant, dar de fapt se traduce ca o obligatie in plus, aceea de a opta. Optiunea se face in fiecare an, o singura data pe an, pana pe data de 31.03.2023, prin depunerea unei declaratii in acest sens.
Daca nu ai fost atent si nu ai optat, respectiv daca contabilul tau nu a depus declaratia, ai pierdut dreptul de a fi impozitat ca si micro in anul respectiv. O simpla bifa te poate costa foarte multi bani.
Ulterior datei de 01.01.2023, daca firma realizeaza venituri peste plafonul de 500.000 euro va fi obligata sa treaca la impozitarea pe profit incepand chiar cu trimestrul in care a depasit plafonul. Deci nu incepand cu trimestrul urmator, ci incepand cu trimestrul in care se depaseste plafonul.
Impozitarea la profit nu aduce doar impozite mai mari, dar si contabilitate mai complicata si risc fiscal ridicat. La impozitarea micro, cheltuielile deductibile erau importante doar din perspectiva de a nu fi incadrate ca si cheltuieli personale ale asociatilor sau ale administratorului respectiv impozitate cu 5% impozit dividende sau 10% impozit venituri personale asociat (dupa viziunea si imaginatia inspectorului de la control). La impozitarea la profit, fiecare cheltuiala contribuie la diminuarea bazei impozabile, a sumei la care se aplica acest 16%, deci pentru firmele cu impozit pe profit, asta inseamna mai multe controale si o atentie sporita la ce cheltuieli se inregistreaza pe firma.
Desigur, avand in vedere noile impozite, primul instinct poate fie intregistrate pe firma orice fel de cheltuieli, indiferent de consecinte. Sper totusi ca toti sa folosim timpul ramas sa ne obisnuim cu ideea ca vom plati la stat mult mai mult decat pana acum si sa gasim solutii legale, cu risc fiscal cat mai mic, pentru a diminua povara fiscala. Asta va insemna desigur, o colaborare si mai stransa pe viitor cu contabilul vostru. Va sugerez sa lucrati cu un contabil de care va place; va fi si mai important incepand de anul viitor.
Ce se poate face
In functie de situatia fiecaruia, poate fi avantajos ca pentru cei care depasesc plafonul de 500.000 euro/an sa infiinteze 2 SRL-uri sau chiar 3, decat sa ramana cu o singura firma la care impozitarea sa fie de 16% impozit pe profit.
Limitarea numarului de microintreprinderi la 3 microintreprinderi cu acelasi asociat
Masura se aplica de la – 1 ianuarie 2023
O persoana fizica nu va putea detine mai mult de 25% din partile sociale a mai mult de 3 microintreprinderi. Daca o persoana fizica detine mai mult de 25% din partile sociale a mai mult de 3 microintreprinderi, atunci va trebui sa aleaga dintre toate societatile, care 3 vor aplica sistemul micro.
Aceasta alegere nu o face singur, o face impreuna cu partenerii sai, care la randul lor pot avea alte firme si mai mult ca sigur alte interese! O sa fie o distractie maxima ca toti acesti oameni sa se puna de acord in aceasta privinta.
Parerea mea personala este ca 3 microintreprinderi pentru fiecare asociati este un numar rezonabil (e poate schimbarea care afecteaza cel mai putin dintre toate cate urmeaza) si daca mai adaugi si faptul ca, daca detii mai putin de 25% din partile sociale, atunci poti avea mai mult de 3 micro, nu pare a fi chiar atat de grav.
Tot parerea mea personala este ca e un lucru bun ca se va specifica in lege ca este OK sa fii asociat in 3 microintreprinderi. Exista discutii de foarte mult timp pe marginea ideii daca este OK sa fii asociat unic/asociat in mai multe firme. Desigur, discutia se pune atunci cand esti asociat unic in mai multe firme cu acelasi obiect de activitate (interpretarea este ca firmele au fost infiintate pentru a fractiona artificial cifra de afaceri in scopul evitarii depasirii plafonului de TVA). Dar mie tot mi se pare un pas inainte mentiunea ca ai voie sa fii asociat in 3 microintreprinderi; macar avem undeva in lege, o referire vaga la acest subiect care inclina balanta inspre “nu e o problema sa ai mai multe firme”.
Esti obligat sa ai un salariat cu norma intreaga pentru a ramane micro
Masura se aplica de la: 1 ianuarie 2023 DAR conditia de a avea un salariat trebuie sa fie indeplinita la 31.12.2022 pentru a putea aplica sistemul micro in 2023.
Incepand cu 01.01.2023 dispare impozitarea de 3% si ramane doar varianta de micro cu impozit de 1% pentru firmele care au minim un salariat cu norma intreaga (sau mai multi salariati care cumuleaza o norma intreaga).
Asadar, firmele care doresc sa pastreze impozitarea micro de 1% aplicat la total venituri si sa nu treaca la impozitarea pe profit, vor trebui sa aiba cel putin un salariat cu norma intreaga sau mai multi care cumuleaza o norma intreaga.
Ce poti face
Ca sa eviti birocratia si controalele de la ITM – incheie un contract de mandat! Platesti acelasi taxe si in Codul Fiscal se precizeaza ca pentru a ramane la impozitarea micro trebuie sa ai un salariat cu norma intreaga. Tot in Codul Fiscal se precizeaza ca conditia se considera indeplinita si in cazul in care este incheiat un contract de administrare sau mandat daca remuneratia este cel putin la nivelul unui salariu minim brut pe economie.
Nu platesti taxe mai putine, dar scapi de multe alte obligatii si o birocratie infernala, pentru nimic. Aceasta solutie poate fi implementata doar pentru administratorii societatilor, deci doar daca te gandeai sa te angajezi pe tine la firma pentru a ramane micro, deoarece contractul de mandat se poate face doar pentru administratorii societatii.
Voi detalia acest subiect intr-un articol dedicat, deoarece e ceva de discutat pe tema aceasta.
Limitarea obiectului de activitate al microintreprinderilor
Masura se aplica de la: 1 ianuarie 2023 DAR pentru stabilirea regimului aplicabil in 2023 se ia in calcul natura veniturilor realizate in 2022.
Societatile care realizeaza mai mult de 20% din veniturile totale din activitati de consultanta si management nu vor mai putea fi impozitate ca microintreprinderi.
Este foarte discutabil ce este inclus in activitatea de consultanta si de management, in lipsa unei definitii oficiale. Parerea mea este ca nu exista prestare de servicii care sa nu includa si o componenta de consultanta. Dar despre acest subiect, despre criteriile pe care se va baza ANAF pentru incadrarea unui serviciu ca fiind de consultanta sau management, intr-un articol viitor deoarece este foarte mult de discutat si mai ales de interpretat.
Ce poti face
Daca in cursul anului 2022 deja s-a depasit plafonul de 20% din venituri din consultanta sau management, atunci solutia ar fi inchiderea firmei actuale si deschiderea alteia noua.
Cum stii daca ai depasit plafonul acesta, mai exact cum stii daca faci servicii de consultanta si management? In lipsa unei definitii, asigura-te ca obiectul contractului si descrierea din facturi nu reflecta faptul ca desfasori activitate de consultanta si management; dar dincolo de ce scrie pe factura, important este ceea faci efectiv.
Sunt foarte multi oameni care spun: eu fac IT! Dar ce faci exact? Scriere cod, design, web development, sau mai degraba project management, consultanta pe proiecte si alte asemenea lucruri pe care tu le-ai numit generic “servicii IT”?
Dar despre asta intr-un articol viitor.
Creste impozitul pe dividende de la 5% la 8%
Masura se va aplica: pentru dividendele distribuite dupa data de 1 ianuarie 2023, indiferent din ce an provine profitul distribuit
Cu alte cuvinte, ce repartizezi in 2022 se va impozita cu cota de 5%, indiferent ca vorbim de repartizare dividende din ani anteriori sau de profitul anului 2022 repartizat in baza unui bilant interimar.
Ce vei repartiza dupa 1 ianuarie 2023 se va impozita cu cota de 8% indiferent ca profitul provine din 2022 sau din ani anteriori.
Ce poti face
Recomandarea generala este sa repartizati pana la 31.12.2022 TOATE DIVIDENDELE pe care le aveti in acest moment nerepartizate – atat cele din anii anteriori cat si la zi.
Exista si firme care nu pot face acest lucru fara sa ceara aprobarea bancii. Acesta este situatia firmelor care au credite sau linii de credit si depind de bancile respective pentru reinnoirea lor anuala. In general bancile vor sa vada ca exista lichiditati in firma. Daca sunteti intr-o astfel de situatie, intrebati mai intai la banca daca exista vreo problema din partea lor cu privire la distribuirea integrala a documentelor.
Dividendele nu trebuiesc sa fie efectiv ridicate, ci doar repartizate, adica le poti repartiza in 2022, platesti si impozitul in 2022 (recomandabil), si sumele efective le ridici cand doresti, ulterior. Formularea exacta din lege este privind majorarea impozitului este: “prevederile […] se aplica veniturilor din dividende distribuite dupa data de 01.01.2023“.
Stabileste o sedinta de consultanta
Modificarile fiscale si legale ti se par coplesitoare si nu stii incotro s-o apuci? Stabileste o sedinta de consultanta. Tarif: 300 lei/sedinta
Contracte de munca cu norma partiala – contributiile de pensie si sanatate calculate la salariul minim
Masura se aplica de la: 1 august 2022 (salariu aferent lunii august 2022)
Incepand cu data de 01.08.2022, pentru salariatii cu norma partiala care au salariul sub salariul minim pe economie, veti plati contributia pentru sanatate si pensie calculata la nivelul unui salariu minim (pentru o norma intreaga).
Exceptie fac cei care mai au si alte contracte cu norma partiala care impreuna insumeaza salariul minim pe economie, sau cei care au un contract cu norma intreaga pe langa cel cu norma partiala.
Ce poti face
Nimic!
Adica nimic in afara de renuntarea la aceste colaborari part-time, daca business-ul tau iti permite.
Obligativitate acceptare plata cu cardul de la clienti daca cifra de afaceri depaseste 10.000 euro
Masura se va aplica de la: plafonul de 10.000 euro se aplica de la 1 ianuarie 2023, DAR legea este deja in vigoare, plafonul fiind in prezent de 50.000 euro
Momentan plafonul de la care exista aceasta obligativitate, de a accepta plata cu cardul de debit, credit si preplatite prin intermediul unui terminal POS si/sau al altor solutii moderne de acceptare, este de 50.000 euro. De la 1 ianuarie 2023 va fi de 10.000 euro.
Se aplica si prestatorilor de servicii, indiferent cine sunt clientii dvs. (clienti straini de exemplu), si indiferent daca incasati numerar sau nu.
Legea se refera la obligativitatea punerii la dispozitie, nu la obligativitatea folosirii sistemului – clientii nu sunt obligati sa foloseasca plata cu cardul, dar voi sunteti obligati sa o puneti la dispozitie. Punerea la dispozitie nu se face la cererea clientului. Cu alte cuvinte toate firmele care realizeaza o cifra de afaceri peste 10.000 euro cad sub incidenta acestei legi, indiferent cine sunt clientii, ce serviciu presteaza, cum se incaseaza banii.
Momentan chestiunea nu pare importanta dar amenda este uriasa! Amenda este de la 20.000 lei la 50.000 lei. Parerea mea este ca nu ar fi pus accent pe acest subiect, daca nu ar fi avut in plan sa se dea amenzi in viitor. Pentru ANAF este mult mai simplu sa aplice o asemenea amenda, fiind foarte simplu de determinat daca s-a incalcat sau nu legea, decat sa “obtina” aceeasi suma in cadrul unui control, mai ales la firmele mici si foarte mici.
Ce poti face
Plata cu cardul nu insemna neaparat achizitie POS, ci inseamna punerea la dispozitie a unui link, QR code, orice metoda similara, prin care clientul poate achita folosind datele unui card.
Verifica in programul de facturare pe care il folosesti (daca nu folosesti, ar trebui sa folosesti unul, din cauza de E-factura, dar again, pe acest subiect intr-un alt articol) sa vezi ce integrari iti permite. De exemplu, Smartbill, programul folosit de mine, are integrare cu Netopia si Euplatesc. Integrarea face ca lucrurile sa fie foarte simple si link-ul, QR code-ul sau alta metoda similara sa apara automat pe facturi fara ca tu sa trebuiasca sa faci o operatie in plus.
Eliminarea cotei forfetare la chirii
Masura se aplica de la: 1 ianuarie 2023
Pentru veniturile din chiriile pe termen lung (mai mult de 30 de zile), adica altele decat inchirierile in scop turistic, se va elimina cota forfetara de 40%, iar venitul din chirii va fi impozitat la toata valoarea acestuia cu impozit de 10%.
Totodata se reintroduce si obligativitatea inregistarii contractelor la ANAF in termen de 30 de zile de la incheiere, cat si a oricaror modificari (adica a actelor aditionale incheiate). Transmiterea se va face prin depunerea formularului C168 prin SPV-ul personal.
Legea specifica faptul ca ai obligatia inregistrarii contractelor incheiate incepand cu 01.01.2023 dar totodata se mentioneaza in mod expres faptul ca trebuiesc inregistrate la ANAF si contractele aflate in derulare, la 01.01.2023 impreuna cu TOATE ACTELE aditionale incheiate de la inceputul contractului si pana in prezent.
Acest lucru ar inseamna cate o declaratie C168 pentru fiecare document ce trebuie inregistrat, respectiv o declaratie pentru contractul de inchiriere si cate o declaratie pentru fiecare act aditional incheiat, NU DOAR pentru ultimul aflat in vigoare.
Textul de lege este:
“in cazul contractelor de inchiriere aflate in derulare la data de 01.01.2023, inregistarea, la organul fiscal competent, a contractului incheiat intre parti si a modificarilor survenite se efectueaza in termen de cel mult 90 de zile de la data la care a intervenit obligatia inregistrarii acestora”
Intocmire declaratie unica & Inregistrare contracte inchiriere
Venituri din investitii bursa (Romania si strainatate), dividende (Romania si strainatate), chirii, venituri din strainatate, drepturi de autor, PFA la norma, PFA sistem real, cryptomonede, NFT-uri.
- Intocmire declaratie unica si/sau Formular C168 – inregistrare contracte inchiriere
- Verificare Situatia obligatiilor de plata din SPV la cerere
- Indrumari privind creare cont nou SPV si depunere declaratie unica
Ce poti face
Exista si posibilitatea impozitarii chiriilor in sistem real (exact ca si cum ati avea un PFA). Acest sistem este avantajos pentru cei ce realizeaza cheltuieli in legatura cu imobilul respectiv, cum ar fi renovari, imbunatatiri, dotari apartament mobila si aparatura etc. Cheltuielile lunare cu intretinerea si utilitatile nu pot fi deduse deoarece acelea sunt platite de catre chirias.
PRECIZARE! Faptul ca se aplica regulile privind contabilitatea ca si la PFA, nu inseamna ca se aplica si obligatia de a achita contributia de PENSIE, cum este cazul PFA-urilor. Indiferent de modalitatea impozitarii veniturilor din chirii, pentru acestea se datoreaza doar contributia la sanatate.
Dezavantajul acestui sistem este obligatia de a tine contabilitatea in partida simpla, exact ca si contabilitatea unui PFA. Acest lucru poate insemna fie o bataie de cap suplimentara, fie costuri adaugate in cazul in care alegeti sa colaborati cu un contabil Pentru cei cu investiti sau cheltuieli mari in legatura cu imobilul, poate fi mai rentabil asa.
Un alt dezavantaj este faptul ca daca optezi pentru impozitare in sistem real pentru chirii, ai obligatia de a pastra acest sistem pe o perioada de 2 ani consecutivi iar daca uiti ca in al doilea an sa bifezi iesirea din sistem, esti obligat sa aplici sistemul pentru inca 2 ani. Cu alte cuvinte, optiunea se considera reinnoita in mod automat.
In cazul in care aveti un contract de inchiriere care a fost modificat prin mai multe acte aditionale, o metoda de a reduce din birocratie este ca anterior datei de 01.01.2023 in loc sa prelungiti contractul printr-un act aditional, sa il incetati pe cel in curs si sa incheiati un contract nou. Astfel veti avea obligatia sa inregistrati prin formularul C168 doar un singur document, noul contract (nu si toate actele aditionale aferente contractului anterior).
Majorarea contributiei de SANATATE
Masura se aplica de la: 1 ianuarie 2023
Majorarea este valabila pentru toate categoriile de venituri pentru care se datoreaza contributia de sanatate, respectiv: PFA-uri, venituri din investitii (aici intra si dividendele), chirii, drepturi autor, venituri din alte surse, activitati agricole etc
De la 01.01.2023 vor exista 3 plafoane pentru care se va plati contributie la sanatate.
- daca realizezi venituri cumulate sub plafonul de 6 salarii minime brute pe ţară, nu esti obligat la plata contributiei de sanatate, dar nici nu esti asigurat in sistemul de sanatate; am facut aceasta precizare deoarece sunt multe intrebari pe aceasta tema
- daca realizezi venituri cumulate cuprinse între 6 și 12 salarii minime brute pe ţară – platesti contributia de sanatate calculata la plafonul de 6 salarii minime brute pe tara
- daca realizezi venituri cumulate cuprinse intre 12 si 24 salarii minime brute pe tara – platesti contributia de sanatate calculata la plafonul de 12 salarii minime brute pe tara
- daca realizezi venituri cumulate peste 24 salarii minime brute pe tara – platesti contributia de sanatate calculata la plafonul de 24 salarii minime brute pe tara.
Asadar, schimbarea este ca vor plati obligatoriu contributie la sanatate si persoanele care au in prezent venituri mai mici de 12 salarii minime (dar mai mult de 6 salarii minime), iar cei care au venituri peste 24 salarii minime vor plati DUBLUL sumei pe care o platesc in prezent.
IMPORTANT DREPTURI DE AUTOR!
Este important de precizat ca in cazul drepturilor de autor ramane in vigoare scutirea de la plata contributiei de sanatate si pensie pentru persoanele care obtin venituri din drepturi de autor si realizeaza si venituri din salarii si asimilate salariilor (de exemplu cei cu contracte de mandat).
Majorarea contributiei de PENSIE
Masura se aplica de la: 1 ianuarie 2023
Majorarea este valabila pentru toate categoriile de venituri pentru care se plateste pensie, respectiv PFA-uri si drepturi de autor.
PRECIZARE! Tot pentru ca sunt multe confuzii pe tema asta, pentru dividende sau investitii in general nu s-a platit si nu se va plati nici in 2023 contributia de pensie.
De la 01.01.2023 vor exista 2 plafoane pentru care se va plati contributie la pensie.
- daca realizezi venituri cumulate sub plafonul de 12 salarii minime brute pe ţară, nu esti obligat la plata contributiei de pensie , dar nici nu esti asigurat in sistemul de pensie;
- daca realizezi venituri cumulate intre 12 si 24 salarii minime brute pe tara – platesti contributia de pensie calculata la plafonul de 12 salarii minime brute pe tara
- daca realizezi venituri cumulate peste 24 salarii minime brute pe tara – platesti contributia de pensie calculata la plafonul de 24 salarii minime brute pe tara, practic DUBLU decat in prezent.
Acest lucru inseamna ca pentru PFA-urile si veniturile din drepturi de autor care realizeaza venituri peste plafonul de 24 salarii minime brute pe tara vor plati contributie de pensie calculata la plafonul de 24 salarii minime, nu la 12 ca pana acum. Adica vor plati DUBLU sumei pe care o platesc in prezent.
Ce poti sa faci
Chiar ca nimic!
PFA norma de venit – scade plafonul anual de la 100.000 euro la 25.000 euro
Masura se aplica de la: 1 ianuarie 2023, adica se vor lua in calcul veniturile anului 2023 pentru a stabili daca in 2024 puteti ramane la norma de venit.
In cazul depasirii plafonului de 25.000 euro/an, PFA-urile care se impoziteaza la norma de venit, vor fi obligate sa treaca la impozitarea in sistem real incepand cu anul urmator celui in care depasesc plafonul. Acest lucru inseamna o impozitarea mai mare dar si obligatia de a tine contabilitate in partida simpla.
In loc de concluzie sau WTF/ce facem?
Incercam sa nu ne panicam si gasim un moment de calm in care sa calculam efectiv cu pixul in mana (de fapt mai bine intr-un excel) diversele variante.
In primul rand va recomand sa calculati cat veti plati in plus pe an incepand din 2023 daca va pastrati impozitarea curenta, oricare ar fi ea. Calculati apoi de cati clienti noi ati avea nevoie sau ce ar insemna acest lucru in termeni de marirea a tarifelor, pentru a va pastrati acelasi nivel al veniturilor. Daca tot sunteti acolo (bagat in calcule adica) adaugati si inflatia la acest calculu (puneti un 20%, sa stiti o treaba).
Cu acest calcul in fata, ce impozite ati plati in cazul in care ati alege celelalte forme de impozitare incepand cu anul viitor.
Calculati ce ar insemna sa treceti la impozit pe profit. Unele domenii de activitate vor primi cu bucurie vestea ca acum se pot impozita la profit (inainte nu puteau, daca aveau cifra de afaceri sub 1.000.000 euro; trebuiau sa aplice obligatoriu micro).
Calculati ce inseamna inchiderea SRL-ului si trecerea pe PFA. Ganditi-va daca aveti mai multe firme, oare nu ar fi mai bine sa comasati activitatile pe una dintre ele?
Analizati situatia si reveniti asupra ei dupa cateva zile; aveti inca timp destul sa faceti aceste schimbari.
Daca insa sunteti in situatia nefericita in care ce ati facut in 2022 afecteaza 2023, nu asteptati normele de aplicare ca sa va hotarati la ce aveti de facut! Cei in situatia asta sunt cei care presteaza servicii de consultanta si/sau management si cei care au depasit sau vor depasi plafonul de 500.000 euro in 2022.
Vor urma articole detaliate per fiecare modificare in parte, lasati intrebarile in comentarii, ca sa raspund la ele in articole.
Contabilitate PFA/SRL neplatitor de TVA
Domenii de activitate: servicii IT, design grafic, publicitate, marketing, video content, copywriting, freelanceri ce presteaza servicii prin diverse platforme online – Twitch, Upwork, Themeforest, Udemy
- include si consultanta lunara
- include bilanturile interimare pentru ridicarea dividendelor in timpul anului
- include declaratia unica pentru toti asociatii firmei
Contabilitate PFA/SRL platitor de TVA
Domenii de activitate: servicii IT, design grafic, publicitate, marketing, video content, copywriting, freelanceri ce presteaza servicii prin diverse platforme online – Twitch, Upwork, Themeforest, Udemy
- include si consultanta lunara
- include bilanturile interimare pentru ridicarea dividendelor in timpul anului
- include declaratia unica pentru toti asociatii firmei
24 Comments
Bună Luiza, mulțumim mult pt.articol, în sfârșit ceva care e și pe înțelesul meu, căci nici contabila mea nu a reușit să îmi clarifice prea bine.
Aștept cu mare interes articolul despre ce se încadrează la consultanță, cazul meu specific fiind acela că majoritatea veniturilor sunt din contracte în care obiectul contractului este consultanta, dar toate facturile sunt pt.”Servicii publicitate”, acesta fiind și obiectul firmei.
Ce nu imi este f.clar e ce se intampla daca desfiintez firma si fac alta, cum ma ajuta concret si daca nu e suficient sa refac contractele?
Mersi mult!
Silvia, ma bucur ca ti s-a parut utila informatia si pe intelesul tau. Luni va aparea articolul despre consultanta si am inclus exact situatia ta deoarece exact in situatia ta, in care una e activitatea si alta s-a facturat, se poate face ceva.
Bună Luiza!
Până acum, este singura informație clară și detaliata referitoare la noile modificări fiscale!
Mulțumesc!
Întrebare: va fi obligatoriu de înregistrat la Fisc un contract de comodat, începând cu 01.01.2023?
Mulțumesc!
Iti multumesc pentru apreciere. Nu, contractele de comodat nu trebuie inregistrate obligatoriu la ANAF incepand cu 01.01.2023.
Mulțumesc!
Felicitari pentru articol! Am o intrebare legata de PFA: cum se aplica majorarea contributiei de sanatate si pensie pentru venituri cumulate de peste 24 salarii minime brute? Se ia in calcul valoarea normei sau venitul realizat?
Multumesc!
Am uitat sa specific, este vorba despre un PFA la norma de venit.
La norma de venit se ia in calcul norma si nu venitul realizat.
Multumesc si felicitari pentru site!
Buna ziua,
Un articol foarte util!
Am 3 intrebari legata de PFA:
1. Din 2023 la CAS nu se mai aplica exceptia in cazul celor care au si calitatea de salariat, sa nu mai plateasca CAS si la PFA?
2. Din 2023 pentru venituri anuale pe PFA sub valoarea de 6 salarii minine, am inteles bine ca nu se plateste nici CAS, nici CASS?
3. Daca se infiinteaza un SRL cu asociat unic (in momentul actual este PFA cu norma de venit) care isi face contract individual de munca la propria firma (cu cod caen din grupa 43), beneficiaza de facilitatile de impozitare reduse la salarii ?
Va multumesc mult!
1. Daca va referiti la PFA la norma de venit, conditiile pentru 2023 le veti gasi cand se vor publica normele de venit pe 2023, acolo sa verificati daca se mai pastreaza exceptia in cazul dvs.
Daca va referiti la PFA in sistem real, nu exista aceasta exceptie in 2022 si nici in 2023.
2. Da, din 2023 nu se plateste CASS si CAS la venituri sub 6 salarii minime.
3. La 3 nu stiu sa va raspund deoarece nu este specializarea noastra, noi lucram in prezent doar cu firme de prestari servicii online.
Multumesc pentru raspuns!
La inchiderea PFA norma de venit, disponibilul din contul bancar al PFA-ului se poate transfera in contul personal? Se va impozita ceva?
Da, se poate transfera. Nu se va impozita transferul.
1. Deci, mai intai se va infiinta SRL-ul, si dupa aceea se va inchide PFA-ul. Sau va putea ramane si PFA-ul dar fara activitate si va fi suspendat?
2. Pentru a intra la categoria de Microintreprindere incepand cu 01.01.2023, conditia de avea un salariat se va aplica si la firmele nou infiintate ?
3. In cazul asta, cand ar trebui infiintata firma, in Dec 2022 sau in Ian 2023?
Multumesc mult de tot!
Cu respect!
Buna ziua. Pe SRL, pentru veniturile incasate in Q4 2022, se pot scoate dividendele cu impozit 5%? Care e procedura? Multumesc!
Nu, nu se poate aplica 5% la acele dividende.
SUPER EXPUNERE! Toata aprecierea de la o colega de bransa. Multumesc.
Va multumesc foarte mult pentru mesaj, apreciez din suflet! Toate bune!
Contributia la pensie pentru pfa-uri se va aplica retroactiv? Adica daca la finalul lui 2022 am venituri peste 24 de salarii minime, o sa trebuiasca sa platesc 18000 lei la pensie in 2023?
Multumesc
Modificarile la contributia la sanatate si pensie nu se aplica retroactiv, se aplica incepand cu veniturile realizate in 2023. Daca la final de 2022 aveti peste 24 salarii minime, veti plati tot aferent 12 salarii, contributia aferenta 2022.
Exceptionala prezentare si explicitare ! Felicitari maxime pentru materialele publicate! De fiece data gasesc mai clar ca oriunde raspunsuri la intrebarile mele ! Va multumesc !
Buna ziua! Care ar fii soluția optima pentru PFA-urile care au venituri peste 24 de salarii minime pentru a plati mai putin la sănătate și pensie? Deschiderea unei micro-intreprinderi și operarea celor doua (micro + PFA) in paralel?
Daca aveti activitate de prestari servicii atunci da, in situatia expusa, un SRL micro dar nu cred ca va ajuta tinerea in paralel si a PFA-ului deoarece pe SRL-ul micro oricum veti avea obligatia sa platiti taxele pentru salarii, asa ca pe venit ati vrea sa profitati cat mai mult de cota de 1% si nu sa va impozitati pe PFA cu 10% impozit venit. Daca aveti cheltuieli deductibile, marfa etc acest calcul trebuie facut exact pe formule, nu se poate da un raspuns general.
Buna ziua, dna Daneliuc,
Apreciez foarte mult video-urile postate pe Youtube (si comentariile asociate)
din care am invatat foarte multe. Sincere felicitari pentru impartasirea acestor
cunostinte si educarea multora ca mine.
Rog sa considerati urmatorul scenariu si doua intrebari.
Scenariu: A (persoana fizica, asta sunt eu) inchiriaza un apartament lui B (persoana fizica) pe un an, chirie in lei. B foloseste apartamentul pentru a-l inchiria mai departe cu ziua prin Booking sau AirBnB.
Intrebari:
1. Ce trebuie sa declare A la ANAF, o inchiriere normala sau una in scop turistic?
2. Dar B? E vreo diferenta daca B este PFA sau firma?
Multumesc mult,
Ion