Am supravietuit (cu greu) unui control de la ANAF care a durat 3 saptamani, fara sa fie macar, un control de fond in toata regula. Astazi a fost ultima zi. Am ajuns acasa si mi-am turnat un pahar generos de limoncello in ciuda faptului ca aceasta bautura este un digestiv (deci se bea cu degetarul) si mai ales in ciuda faptului ca sunt la regim iar acoolul ingrasa.
Probabil zilele astea sunteti obisnuiti cu abuzurile ANAF, asa ca ceea ce am sa va scriu aici o sa vi se para apa de ploaie in contextul actual. Totusi, acum 3 saptamani, cand toti contribuabilii statului zburdau liberi si naivi pe strazile patriei, cand inca nu se inchideau firme pentru 2 lei plus sau minus in gestiune, lucrurile astea pareau (mai) grave. Cu siguranta sunt in continuare pentru cei carora li se intampla.
Din categoria OMG!!! WTF? Really?!!?
Verificarea “corectitudinii” declararii operatiilor intracomunitare in declaratia 390. Trecand peste faptul ca partenerul tau declara in EUR si tu in RON, ANAF tine toate raportarile in RON, asa ca ce declara partenerul tau se transforma la un curs valutar random in RON. Deci se compara 2 sume total aleatorii reprezentand cam aceeasi EURO. Daca diferentele sunt suspecte de a fi mai mult decat diferente de curs valutar se cere suspendarea controlului pentru obtinerea de lamuriri de la statul in care se afla inregistrat partenerul intracomunitar, verificare ce poate dura saptamani, ba chiar luni intregi. Nu ai timp/chef sa astepti si doresti sa ii vezi pe inspectori plecati? Ti se sugereaza din toata inima sa accepti tu acele diferente ca “erori de declarare” evident de inregistrat pe venit si sa calculezi si platesti impozit suplimentar. Chiar daca in nici un sistem de contabilitate din lume acea suma nu poate fi un venit!
Sa trecem la declaratia 394 – verificarea declararii cu partenerii platitori de TVA din Romania. Ce daca tu ai un contabil diligent care iti depune corect si la timp declaratiile? Daca lucrezi cu un partener care are un contabil mai putin experimentat sau care pur si simplu isi inchipuie ca daca depune declaratiile si plateste darile si-a incheiat treaba – ghinion de nesansa! Ti-ai platit contabilul tau diligent degeaba, acum vei trage si ponoasele partenerului tau de afaceri. Uite cum sta treaba:
– partenerul tau a uitat sa declare factura ta in 394? nasol, dreptul de a deduce TVA-ul lui ti se duce pe apa Sambetei
– partenerul tau a declarat corect factura catre tine dar a depus formularul la ghiseu (cu stampila) si desteptele de ANAF au uitat sa prelucreze declaratia? nasol, daca nu esti Supermen si sa faci “ceva” sa apara in fisa respectiva declaratie, pierzi dreptul de a deduce acel TVA
– partenerul tau a declarat corect factura si a depus declaratia online dar nu a platit TVA-ul din luna respectiva? Nasol, ce-i cu dezmatul asta, jos cu TVA-ul TAU pentru alegerile LUI de a-si conduce firma.
– partenerul tau a declarat corect factura, a depus declaratia online, a si platit TVA-ul la stat dar tutele de inspectoare au uitat banii in contul tranzitoriu si nu i-au repartizat cum trebuie prin fisa? Foarte urat, ele au fost lenese iar tu te alegi cu un TVA dat jos daca cumva nu poti regla fisa (PARTENERULUI) ca printr-o minune pana la definitivarea controlului.
Bonuri fiscale pana la data de 14.03.2013 sunt considerate nedeductibile (cheltuiala si TVA) daca nu au ordine de deplasare si referat in care sa se explice necesitatea achizitionarii acelui produs sau serviciu.
Adresa postala de pe facturile de cheltuieli (Vodafone, Romtelecom) – nu ajunge sa fie contractul pe firma, si adresa trebuie sa fie corecta!!! Adica sa nu fie pe factura adresa de corespondenta (asa cum obisnuieste Vodafone sa faca) ci adresa societatii. OMG, asta chiar mi s-a parut trasa de par rau! Da, legea zice ce pretind ei, dar practica si bunul simt iti zice sa nu abuzezi de bietul contribuabil in asa hal! Desi, in contextul actual… ce zic eu aici?
Amortizarea nu este deductibila in lunile in care nu avem venituri din folosirea acelui mijloc fix lunar. Lunar ???? OMG!!! Adica nu conteaza daca overall tu ai venit din acea activitate, trebuie sa il ai lunar. Adica ei zic sa inregistrezi amortizarea lunar contabil dar fiscal ti-o deduci doar in lunile cu venit din activitatea care a generat cheltuiala cu acel mijloc fix. Atat de tras de par incat si ei au recunoscut asta la final si au lasat-o balta pe acest subiect! Yeeey, a very small victory.
In legatura cu tranzactiile realizate cu persoanele inactive. – OK, inteleg si mi se pare ok sa imi scoata tranzactiile cu persoanele care la data emiterii facturii catre mine, erau deja inactive. Lipsa de diligenta din partea mea daca nu verific pe mfinante statusul firmei. Dar un total abuz, daca persoana respectiva devine inactiv la o data ulterioara tranzactiei cu mine (si nu ma refer la a doua zi de la emiterea facturii, ci la ani distanta), sau daca firma respectiva se radiaza cu totul, ca acea TVA si acea cheltuiala sa mi se considere nedeductibile, de parca as avea darul clarviziunii sau al prezicerii viitorului. Explicatia inspectorilor? Simpla si oarecum suna a lectie de viata: ai grija cu cine stai la masa, cu cine vorbesti la telefon si despre ce, ai grija cu cine faci afaceri.
Not so OMG – but still
Daca avem si cheltuiala cu combustibilul si taxi – a contestat cheltuiala cu taxiul pe motiv ca unde si mai ales CAND mai aveai timp sa te plimbi si cu taxiul? Daca invocai faptul ca poate masina era in service, ti se cereau foile de parcurs sa se vada ca masina a stat pe bara. Un pic tras de par, noroc ca in general, cheltuiala cu taxiul este una modica. Hmmm.
Se cer foi de parcurs chiar si pentru masinile inchiriate.
Bilete de avion – ordine de deplasare si referat, cu toate datele deplasarii, unde si in ce scop, numele exact al persoanei care s-a deplasat, perioada, stampila de la hotel, daca a existat cazare si/sau de la clientul unde te-ai deplasat. Sa fie scris in clar numele celui care se deplaseaza iar acea persoana sa fie angajat in societate sau asociat/administrator.
De bun simt kindof…
Chirii: Anexa in spatele facturilor de utilitati la spatiile inchiriate. Notificare furnizori chirii care au ales sa factureze cu TVA + anexe utilitati (modalitate de calcul suma refacturata + copii dupa facturile initiale care au stat la baza calculului)
Facturi transport – documente justificative in spatele facturii sau detaliat foarte in amanunt pe factura, ce anume s-a transportat, traseul (km) si evident, numarul contractului de prestari servicii in baza caruia s-a emis factura.
Obiecte de inventar – a cerut sa le vada daca exista, unde sunt folosite si pentru ce activitate (carui cont de venit corespund). Le-a numarat pe fiecare in parte – aer conditionat, birouri, parchetul de pe jos, daca sunt 40 mp cat scria pe factura etc.
Facturi in original – daca nu sunt in original, considera ca nu ai dreptul sa deduci TVA-ul. Totusi ai dreptul sa faci rost de ele pana la finalul controlului, iar daca reusesti performanta… you got to keep the VAT as a special favour!
Atat am avut de povestit. Sunt convinsa ca vi s-au intamplat si mai rele. Una peste alta, important este, in 2015, cand ai un control de la ANAF, sa iesi in partea cealalta tot asa cum ai intrat, cu o firma care sta in picioare, chiar daca se clatina. Important este sa mai existi. Live to fight another day, gen.
Bucurati-va de dezastrul si de abuzurile ANAF din 2015, bucurati-va ca existati, pentru ca 2016 va sterge de pe fata pamantului 50% din firmele existente. Prea multe oricum, nu?
8 Comments
Deci: OMFG (!) Știi, eu am pornit relax așa la drum… ah, un mic PFA, nu plătesc TVA, toate cele… și aștept ziua în care o să-mi găsesc timpul (sau contabilul) care să-mi pună actele în ordine (în ideea în care toate registrele mele de la deschiderea firmei și până în prezent sunt “blank”).
Mulțam’ ție încă o dată că mi-ai zis că mai am timp să depun actele până la sfârșitul lui mai, și nu martie.
Și citesc tot ce-ai scris aici, și cu cât amănunt verifică nenorociții ăștia… (și aia cu factura de Telekom, chiar mi s-a părut trasă rău de păr – adică, stai un pic, ce treabă are adresa de corespondență? Că poate locuiesc cu bunica… glumesc). Nu, nu locuiesc cu bunica, dar eu mi-am ales să-mi vină factura acasă și nu la biroul unde am PFA-ul (adresa PFA-ului fiind un spațiu închiriat la comun cu alte firme, unde se cam rătăcește corespondența).
Ah – și dacă factura se emite online… o să-mi verifice ca adresa de mail să fie a firmei? Wth is this?!
Apoi… foi de parcurs?! Eu sunt în sistem real și întrucât ofer servicii, 90% din cheltuielile de pe firmă, sunt pe benzină. Știi câte foi de parcurs am? 0.
(Adică… după ce că am înțeles că nu se poate deconta mai mult de 50% din benzină, mai vor și foaie de parcurs?)
Din mare am înțeles din articolul tău, că greul vine la partea cu TVA-ul.
Sper să nu prind un astfel de control – numește-mă iresponsabil – dar o să le zâmbesc în față și o să îi întreb… cât e amenda? 😀 (sper totuși să-mi găsesc timpul necesar să-mi iau un contabil).
Anyway, savurează-ți limoncello-ul cu plăcere și satisfacție, sunt convins că ai făcut “a hell of a job there.” (în sensul bun, evident). Mai rar auzi un contabil care după un control, vine și spune: “I kicked their assses.” 😀 (cel puțin, asta înțeleg eu din articolul tău).
So, congrats once again!
Când o să-mi crească cifra de afaceri considerabil, o să întreb de numărul tău de telefon :))))
Naspa cand intri pe mana celor de la ANAF, nu se lasa pana nu-ti gasesc ei ceva in neregula.
Partea finala a controlului : sechestru pe bunuri si conturi (aproape goale ) . Blocat activitate , trimis in șomaj 40 de oameni si zâmbetul inspectorului pentru un lucru bine ” făcut ” ! Si așa mai dispare o firma ! Si uite si replica lor : aveți dreptate , dați-ne in judecată ! Cu ce ??!!
Ce le pasa lor ca raman conturile tale goale, bine ca se umplu ale lor.
Povestea cu declaratia 394 e deja de domeniul SF-ului.
partea cu TVA si declaratia 394 este cat se poate de real detaliata. am patit si eu exact la fel!!!
cu toate as fi de acord ( desi mi se par abuzuri oarecum ) dar prima parte aia cu D 394 nu prea cred ca daca partenerul nu si-a declarat in 394 factura sau ca nu si-a platit TVA el sau ca nu s-a repartizat de pe fisa sumele la TVA , mi se interzice mie dreptul de deducere . 😀 Mi se pare asta trasa de par rau….
mie pentru plusurile la inventar mi-au colectat TVA. si pentru ca nu le-am inregistrat ca un venit ci ca o stornare a unei cheltuieli mi-au mai calculat odata impozit pentru aceste plusuri. iar pe capul meu au stat TREI LUNI. practic m-au vanat pentru ca-n final cu toate magariile sa stabileasca doar 0.52% din ce am achitat catre bugetul de stat sau bugetul asig. soc. in perioada controlata.
culmea este ca am fost la CECCAR sa intreb daca au un punct de vedere al ANAF vis-a-vis de inregistrarile contabile dar si aspectele fiscale al plusului la inventar iar sefa CECCAR mi-a spus ca-i normal sa colecteze TVA… cu alte cuvinte daca am in gestiune 2 becuri pe care le vand dar din neatentia clientului sau a gestionarului clientul ridica doar un bec. la aceasta vanzare colectez deja TVA. dupa care fac inventarul si stabilesc plus becul cu pricina, il inregistrez in gestiune ca plus la inventar dupa care-l vand… de-a binelea de data asta si colectez iar TVA. controlul si tanti de la CECCAR spune ca trebuia sa mai colectez inca odata TVA. o aberatie fara sfarsit, fara niciun temei legal dar fiind o valoare foarte mica am considerat ca o contestatie nu ar face altceva decat sa-mi piarda timpul si banii pe nimicuri.