De curand am participat la Upwork Freelance Forum in calitate de speaker, unde am vorbit despre contabilitatea si fiscalitatea operatiunilor desfasurate pe Upwork.Acolo am avut sansa sa ascult discursurile unor oameni (denumiti Top Rated Freelancers) care au facut performanta pe Upwork si mi-am notat pentru voi 3 sfaturi, care de altfel se pot aplica in orice business, nu doar in unul online si nu doar pe Upwork.
Show don’t tell
Show more, tell less – este o regula aplicabila in atatea domenii si in atatea situatii, incat am putea numi afirmatia o axioma. Potentialii clienti sunt mai atrasi de profilul tau si capata mai multa incredere daca pot vedea macar putin din munca prestata pana in acel moment: poate un portofoliu relevant, poate cateva articole scrise pe blogul personal sau pentru alte publicatii, reviews de la alti clienti – toate te ajuta ca profilul tau sa fie selectat din sute si mii de alti freelanceri care aplica pentru acelasi job.
De altfel, Top Rated Frelancers, care au inteles importanta unui profil impecabil, nu accepta anumite joburi care nu se pliaza pe exact ce stiu ei sa faca mai bine, din grija de a nu-si strica punctajul obtinut din review-uri. Si aici ajungem la al doilea sfat.
Hiper focus your energy
Greseala asta e una comuna, o mai fac si eu cateodata. Tentatia de a face TOT ce stii e foarte mare. Daca esti la inceput, sau daca treci printr-o perioada mai grea financiar, te poti gandi ca o gama mai mare de servicii iti va aduce mai multi clienti. Probabil ca iti va aduce mai multi clienti dar nu toti vor fi potriviti pentru afacerea ta, deoarece tu nu vei putea presta un serviciu la fel de bun in toate ariile. Sigur ca stii sa faci mai multe. Dar foarte bine te pricepi poate doar la unul-doua lucruri. Acolo ar trebui sa iti concentrezi eforturile pe termen lung.
Sa va mai spun cum suna cand spui unui client ca stii sa faci de toate? Ca si cum i-ai spune ca nu stii sa faci nimic.
Sa va mai spun (din propria experienta) cat timp iti ia sa faci ceva la care nu prea te pricepi si cum asta te indeparteaza de potentialii clienti care ar putea sa te plateasca foarte bine pentru ceea ce stii cu adevarat sa faci?
Be amazing at few things not shitty at a lots of things. Have a focus!
Take on the management
O alta greseala frecventa este ca facem doar bucatica noastra si mai departe predam stafeta, pe motiv ca nu e treaba noastra. Ca nu scrie in contract. Chiar daca am putea si chiar ar trebui sa ne aducem un aport dincolo de “descrierea job-ului”.
Do other stuff and bill for it – suna bine dar cel putin, pe piata romaneasca nu se poate aplica intodeauna, pentru ca nu mai ajungem la partea cu… bill for it! 🙂 Nu toata lumea e dispusa sa plateasca pentru un serviciu aditional sau sa ii recunoasca valoarea. Nu toata lumea isi permite plata unui serviciu aditional. Si atunci, te limitezi, nu aduci acea plus valoare pe care cateodata numai tu o poti aduce.
Ideea aici este sa keep an open mind. Sa simti clientul, sa oferi serviciul si plus valoarea. Daca efortul tau nu va fi apreciat financiar, cu siguranta va contribui la a crea cu acel client o relatie pe termen lung. Este important sa-i arati ca esti implicat dincolo de o relatie strict bazat pe termenii unui contract.
Hire better people and manage less – un laitmotiv, un sfat pe care l-am auzit recent si de la cei ce au facut performanta in domeniul meu, al contabilitatii.
Exista mereu tentatia si chiar strategia de a angaja oameni complet nepregatiti pentru un anume post, in ideea ca tu il platesti mai putin, ei mai invata si pe undeva se echilibreaza lucrurile. Cu toate astea, timpul pe care il investesti in a micro manageria un astfel de angajat, detaliul in care trebuie sa verifici cele mai simple task-uri, te face sa intelegi ca de fapt, pierzi mai multi bani decat poti castiga. Pierzi banii pe care i-ai fi putut face in timpul in care micro manageriai. Ca sa nu mai spun, ca in timpul ala, faceati tu task-ul cu totul si ceva pe langa!
Pe masura ce o afacere creste, incepi sa intelegi ca fara delegare te vei plafona, si totodata incepi sa intelegi ca e important sa strangi in jurul tau oameni competenti carora sa iti permiti sa delegi.
Citeste si: Cum cresti un business de conta de succes
Make a proposal all the time to resolve problems – asta s-ar traduce simplu in: rezolva problema, nu fii tu problema! Nu pasa clientului lucruri pe care ai fi putut sa le rezolvi tu. Prezinta clientului variante din care sa poata alege, nu il pune pe el sa se gandeasca si sa se implice in rezolvare, dincolo de simpla decizie a cursului de actiune. I-ai grija asta de pe cap, si relatia pe termen lung va fi asigurata.
Daca doresti o indrumare personalizata in ceea ce priveste forma legala si fiscala potrivita pentru afacerea ta, explicatii referitoare la obligatiile fiscale si legale ale unui freelancer in Romania:
1 Comment
Un articol foarte bine punctat Luiza!
Hiper focusul a fost cea mai mare provocare cand am facut coaching cu alti freelanceri care voiau sa faca de toate pentru toti. A fost nevoie de timp pentru a-i convinge sa se concentreze numai pe o nisa.
Tare as vrea sa vad mai multe articole romanesti despre freelancing, am incuraja mai mult spiritul acesta prin tara.