Raspunsuri extrem de clare si la obiect din partea ANAF, cu confirmarea oficiala a ceea ce am spus eu in acest video, si anume ca daca ai plecat din tara inainte sa intre in vigoare legea (anul 2012) NU ai obligatia sa depui formularul. Raspunsurile exacte date de ANAF, in articol.
DAR, cu toate ca nu ai obligatia depunerii, acest formular te poate salva de la o dubla impozitare, depinde foarte mult de situatia in care te afli si ce fel de venituri obtii. Asa cum insista si ANAF intr-un raspuns (vezi mai jos) acest formular se depune pentru a evita dubla impunere, este in beneficiul vostru sa il depuneti, in anumite cazuri. Toata lumea se concentreaza pe a evita depunerea unui formular, si nu pe ce sta in spatele acestui formular.
Gata, am terminat cu incursiunile personale, trecem la raspunsurile ANAF. Aveti cu rosu ce trebuie neaparat sa cititi si sa retineti.
Intrebare: Buna ziua, sunt mutat definitiv din tara din anul 2013 si lucrez in UK cu contract de muncă, in acest caz mai este necesara schimbarea rezidentei fiscala?
Raspuns ANAF: DA, în situația în care ați plecat din România în anul 2013, aveați obligația completării și transmiterii formularului “Chestionarului pentru stabilirea rezidenţei fiscale a persoanei fizice la plecarea din România”. Formularul împreună cu documentele justificative pot fi transmise prin poștă cu confirmare de primire sau pot fi depuse prin intermediul unui împuternicit la sediul organului fiscal.
Formularul pot fi descărcate de pe site-ul nostru, accesând următorul link:
https://static.anaf.ro/…/formulare/A2_OMFP_1099_2016.pdf
Intrebare: Dacă s a semnat acordul privind dubla impozitare între România și Spania, mai trebuie sa prezentam acele acte privind rezistenta fiscala?
Raspuns ANAF: Chiar dacă între România și Spania este semnată o convenție pentru evitarea dublei impuneri în vederea aplicării prevederilor acesteia este necesar stabilirea rezidenței fiscale prin depunerea formularul “Chestionar pentru stabilirea rezidenţei fiscale a persoanei fizice la plecarea din România”.
Intrebare: Sunt cetatean roman cu rezidenta in Norvegia. Am un contract de munca full time in Norvegia si platesc toate taxele pentru el in Norvegia. Si mai am un alt contract de munca de 2 ore in Romania pentru care platesc taxele in Romania. Am citit in legislatia internationala ca unele taxe nu ar trebui platite de doua ori pentru ambele contracte: de exemplu sanatatea? Va rog ma puteti sfatui care este cea mai buna modalitate de plata a taxelor si sa imi spuneti ce ar trebui platit si ce nu si unde sa ma adresez? Va multumesc!
Raspuns ANAF: Persoanele fizice care realizează venituri din salarii sau asimilate salariilor, atât în România, cât și pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene, al unui stat membru al Spațiului Economic European sau al Confederației Elvețiene pentru care autoritățile competente ale acestor state sau organismele desemnate ale acestor autorități stabilesc că, pentru veniturile realizate în afara României, legislația aplicabilă în domeniul contribuțiilor sociale obligatorii este cea din România, au obligația plății contribuțiilor sociale obligatorii
Intrebare: Sunt PFA si desfasor activitate in tara, in UE si in state non UE.La plecarea din tara nu stiu data intoarcerii. Acesta este in functie de terminarea lucrarii. In cursul uni an lucrez perioade diferite in state diferite, insa in nicun stat nu depasesc numarul de 182 zile. Ce obligatii imi revin in acest caz. Va multumesc anticipat pentru raspuns.
Raspuns ANAF: În limita informaţiilor furnizate, aveţi obligația completării formularului “Chestionar pentru stabilirea rezidenței fiscale a persoanei fizice la plecarea din România” doar, dacă plecați din țară pentru o perioadă sau mai multe perioade de ședere în străinătate care DEPĂȘESC în total 183 de zile, pe parcursul oricărui interval de 12 luni consecutive.
În situaţia în care numărul de zile de şedere în străinătate nu depăşeşte 183 de zile, aveţi obligaţii declarative şi de plată în România pentru veniturile realizate din activitatea desfăşurată în calitate de persoană fizică autorizată.
Intrebare in continuarea celei de mai sus: La plecare nu stiu daca voi depasi cele 183 zile. Este posibil ca la plecare sa am informatia ca ma voi intoarce in 2 saptamani, dar sa intervina alte contracte si sa ma intorc in 182 -a zi. Apoi sa plec in alta tara pentru o perioada mai mica de 182 zile. Cand depun Chestionarul?
Raspuns ANAF: În situaţia în care plecaţi din nou după ce aţi stat 182 zile în străinătate, pe parcursul oricărui interval de 12 luni consecutive, deci veţi sta mai mult de 183 de zile trebuie să depuneţi formularul „Chestionar pentru stabilirea rezidentei fiscale a persoanei fizice la plecarea din România” cu 30 de zile înaintea plecării din România, la organul fiscal pe raza căruia aveţi domiciliu, însoţit de orice documente ce pot sta la baza determinării rezidenţei fiscale.
Intrebare: Bună ziua! Sunt plecată din țară din anul 2003 iar din anul 2007 lucrez în Italia cu un contract de muncă legal înregistrat pentru care angajatorul meu plătește la statul italian impozitele necesare. Am rezidență în Italia dar domiciliu stabil în România unde ultimul contract de muncă mi-a încetat din anul 2002. Am datorii față de statul român? Sau este suficient să îmi schimb rezidența fiscală în Italia?
Raspuns ANAF: In cazul prezentat de dumneavoastră nu aveţi obligația completării formularului „Chestionar pentru stabilirea rezidentei fiscale a persoanei fizice la plecareadin România”. Pentru clarificarea situaţiei fiscale trebuie să vă adresaţi organului fiscal pe raza căruia se află domiciliul din România.
Intrebare: Buna ziua, as dori sa intreb daca eu care am NIE din 2004 mai trebuie sa completez aceasta cerere de rezidenta fiscala,lucrez cu contrac aici in Spañia .si acum intreb daca sotul care nu lucreaza dar are NIE din 2007 mai trebuie sa faca ceva sau dupa cum scrie in informe ,cine a plecat pana in 2012 nu mai trebuie sa faca nimic, multumesc si la revedere, multa sanatate.
Raspuns ANAF: Daca dvs. sunteti plecată în Spania din 2004 iar soțul dvs. din 2007, nu aveți obligația depuneri chestionarului, obligația revine doar persoanelor care au părăsit teritoriul țării noastre de la data intrării în vigoare a Ordinului ministrului finanţelor publice nr. 74/2012.
În situația în care dumneavoastră și soțul aveți încă domiciliul în România, sunteți tratați ca persoane fizice cu domiciliul în România și sunteți considerați ca rezidenți fiscali în România, având obligațiile fiscale specifice acestei categorii. Considerăm că este în avantajul dumneavoastră să clarificați unde aveți rezidența fiscală pentru a evita duba impozitare și a putea beneficia de credit fiscal extern. In acest caz puteți anunța stabilirea rezidenței fiscale autorității fiscale din România. Informarea autorității fiscale din România va permite acesteia să aplice, după caz, convențiile de evitare a dublei impuneri și a regulamentelor de securitate socială.
Intrebare: Buna ziua,eu sint plecata in Italia din noiembrie 2008 unde lucrez cu contract ca badanta. Intrebarea este; daca eu nu detin in Romania absolut nimic (nici casa,nici teren nici masina, nici alte benituri de alta natura) ,mai este necesar sa trimit certificatul de rezidenta fiscala din Italia la ANAF in Romania? A doua intrebare este,daca trimit prin posta(in cazul in care trebuie sa trimit) rezidenta fiscala ,copie contract munca,copie buleti n Italia si copie buletin Romania, trebuie sa trimit si alte formulare tip 201 si daca da, cum le obtin?
Raspuns ANAF: Dacă sunteţi rezident fiscal în Italia, unde luraţi cu contract de muncă din anul 2003, nu aveți obligația completării formularului „Chestionar pentru stabilirea rezidentei fiscale a persoanei fizice la plecarea din România” şi nu trebuie să trimiteţi certificatul de rezidenţă fiscală din Italia la ANAF în România. Pentru veniturile din salarii obţinute din Italia nu aveţi obligaţia să depuneţi declaratia 201. Pentru clarificarea situaţiei fiscale puteţi să vă adresaţi organului fiscal pe raza căruia se află domiciliul din România.
Intrebare: Persoana plecata in strainatate, are rezidenta acolo, lucreaza cu contract de munca acolo. Isi depune chestionarul de rezidenta la Anaf. Are locuinta si masina inregistrate in Romania. Unde va plati impozitul auto si pe locuinta, in Romania sau in tara unde are rezidenta?
Raspuns ANAF: Rezidența fiscală se stabilește de orice stat (atât cel român cât și alte state) în care persoanele fizice locuiesc, în special a celor care se mută dintr-o țară în alta. Determinarea rezidenței fiscale este necesară pentru a se putea stabili care este statul în care o persoană își va îndeplini obligațiile fiscale și pentru a se evita dubla impunere (adică impunerea în ambele state) în situaţia în care există cu statul respectiv încheiată o convenţie în acest sens. În funcţie de prevederile conventiei, impozitul pe venit sau pe proprietate se datorează fie în România, fie în celălalt stat. Atât impozitul auto cât și pe locuință nu intră in sfera de administrare a ANAF și de aceea vă rugam să vă adresați DITL.
26 Comments
Multumim pentru informatii. In cazul in care am parasit Romania in 2010, dar inca avem domicilul declarat in Romania – cu carte de identitate, apartament si conturi bancare deschise inca in Romania, inteleg ca este indicat, dar nu este obligatoriu, sa completam acel formular pentru stabilirea rezidentei fiscale in afara Romaniei.
Aveti idee daca, odata completat acel formular, statul roman ne va cere sa renuntam si la cartea de identitate si sa ne declaram si domiciliul fizic, nu doar cel fiscal, in strainatate? Asta, in conditiile in care nu intentionam sa revenim in Romania, sau nu suntem siguri ce o sa facem in viitor.
Anaf nu va va cere sa renuntati la nimic, nu e de competenta lui sa impuna astfel de lucruri. Doar va va spune daca in situatia dvs actuala sunteti considerat si rezident fiscal roman sau nu.
In cazul in care, desii am plecat din Romania in 2016 si detin acolo un autoturim pe numele meu, pasaport RO, carte de identitate RO doar permisul este de UK. Trebuie sa trimit formularul? Mentionez ca sunt plecat doar 9 luni pe an.
Da, in cazul dvs si TREBUIE sa completati formularul, dar ar fi si bine sa il completati. Inteleg ca plecati din tara mai mult de 183 de zile deci ar trebui sa aveti rezidenta fiscala si in UK (pentru ca stati acolo mai mult de 183 de zile). Deci ati avea practic dubla rezidenta fiscala (adica ambele state au dreptul sa vrea sa impoziteze veniturile). Din datele prezentate cred ca e in interesul dvs. sa hotarati daca vreti sa fiti rezident fiscal sau nu in Romania si apoi in functie de asta sa depuneti sau nu formularul. Depinde si ce venituri faceti, e foarte mult de discutat.
Multumesc de raspuns.
In mare parte, inteleg ce se cere in acel formular,
mai putn la 3.2.2 – documente care atestă existența unei locuințe în România a persoanei fizice, locuință care poate fi
în proprietate sau închiriată sau care rămâne disponibilă oricând pentru această persoană și/sau
familia sa;
-Eu, in Romania locuiesc cu parintii, in acest caz, ce document e necesar?
Si, certificatul de rezidență fiscală eliberat de autoritatea competentă a statului străin cu care
România are încheiată convenție de evitare a dublei impuneri sau un alt document eliberat de către o altă autoritate decât cea fiscală, care are atribuții în domeniul certificării rezidenței fiscale conform
legislației interne a acelui stat, în original sau în copie legalizată, însoțit de o traducere autorizată în
limba română;
-Cu Marea Britanie, Romania are inchieata convetie, dar de unde pot cere acel certificat? In ghidul ANAF spune doar ca este eliberat de autoritatea competenta, foarte simplu.
Acel certificat il ceri ONLINE la HMRC. Completezi acolo cu datele personale si raspunzi la chestionarele cu intrebari, dupa care astepti posta. Poti avea sau nu cont pe site gov.uk, indiferent de situatie ei iti dau ceea ce ai nevoie. La rubrica motive bagi acolo ( changing fiscal residence from Romania to UK –
avoid double taxation in Romania). Ramane de aflat daca acel certificat trebuie sa fie emis pentru o anumita perioada care trebuue specificata in acel certificat sau fara perioada. https://www.gov.uk/guidance/get-a-certificate-of-residence
Sunt cetatean roman,cu domiciliul in Romania ,rezident in Italia din anul 2007,unde lucrez cu contract de munca(detin aici o locuinta),deci platesc taxe statului italian.Vin cu sotia mea in Romania doar in concediu(cca. o luna pe an),unde avem o locuinta(pentru care platesc impozit asa cum e normal,statului roman) si un cont deschis la banca(de pe urma caruia nu castigam dobanda).Am carte de identitate si pasaport emise de autoritatile romane.In 2017 am vandut un apartament pe care il detineam in Romania si la depunerea banilor in cont,banca din Romania, mi-a cerut sa fac o declaratie de rezidenta fiscala,lucru pe care l-am facut,dandu-i toate datele necesare:numele angajatorului italian,codul de identificare fiscala si cca. salariul lunar.De curand,am primit o notificare de la ANAF ,prin care imi aduce la cunostinta ca am realizat venituri din salarii in anul 2014 si ca am obligatia sa depun ,,declaratia privind veniturile realizate din strainatate(formular 201)”.Am cautat acest formular si am inteles ca nu are nicio legatura cu situatia mea si ca de fapt pentru a lamuri lucrurile trebuie sa trimit din Italia un,, certificat de rezidenta fiscala “si sa completez ,,chestionarul ptr stabilirea rezidentei fiscale la plecarea din Romania”(lucru pe care nu inteleg cum sa- l fac daca eu sunt plecat din 2007)Din postarile d-voasta am inteles ca in cazul meu nu ar fi obligatorie trimiterea acestui formular. Va intreb ce trebuie sa fac in acest caz pentru a lamuri situatia cu cei de la ANAF?.E valabil daca trimit doar ,,certificatul de rezidenta fiscala”(care nici nu stiu daca sa-l trimit doar pe anul 2014 sau e nevoie sa trimit si pentru anii urmatori)?Va multumesc!
Sunt salariata la o firma din Romania și sunt detasata la munca in strainatate pentru care primes diurna. Treatment trebuie sa completez ceva?
Buna ziua, eu sunt plecata in Australia 2013, lucrez cu contract de munca din 2014 pana in prezent si platesc toate taxele.Mai este necesar sa completez formularul? Multumesc.
Sunt plecata din 2007,sunt casatorita aici cu cetatean strain ,detin un apartment in Romania.
Trebuie sa completez formularul?
Am plec at din tara in Octombrie 2017 nu am proprietati pe numele meu . Am pasaport ro si buletin ro . Permisul l am schimbat in UK . Sunt nevoit da complectez formularul ????
Buna ziua, as avea o intrebare va rog. Toate documentele(contract de munca, contract de inchiriere,hartia de rezidenta…..etc) trebuiesc traduse legalizat in LB Romana?
Multumesc frumos,
Diana
Da, asa prevad normele in acest moment, documentele trebuiesc traduse, iar unele dintre ele si legalizate.
Pai sa plateasca ANAF-ul traducerile si legalizarile, daca ii intereseaza atat de mult ce, unde si cat castigam, nu voi plati niciodata traducerea contractului meu de munca de 10 pagini, plus legalizare.
Bună ziua, Luiza!
Aș dori și eu o lămurire, dacă se poate, legată de certificatul de rezidență fiscală.
Sunt traducător autorizat din 2006, înregistrat și în Registrul Prestatorilor Intracomunitari, cu număr de înregistrare TVA (cel cu RO în față).
Îmi desfășor activitatea ca liber profesionist aproape exclusiv online, pe bază de comenzi de la clienți din străinătate, practic din întreaga lume.
Recent, un potențial client din Spania mi-a cerut să-i trimit un certificat de rezidență fiscală, trimițându-mi și un exemplu de astfel de certificat eliberat pentru o persoană fizică.
Până acum nici un client nu mi-a cerut așa ceva, nici din UE, nici din afară.
Te-aș ruga să-mi spui dacă este într-adevăr necesar să-i trimit un astfel de certificat? Sau este suficient să-i trimit certificatul de la Administrația Financiară prin care m-am înregistrat ca liber profesionist și prestator intracomunitar cu nr. TVA?
Mulțumesc anticipat!
Poate ar trebui specificat ca in Codul Fiscal exista Articolul 76, alineatul 4, litera o) care spune ca urmatoarele venituri NU SE IMPOZITEAZA (in sensul ca nu se impoziteaza in Romania):
76.4.o) sumele sau avantajele primite de persoane fizice din activităţi dependente desfăşurate într-un stat străin, indiferent de tratamentul fiscal din statul respectiv, inclusiv din activităţi dependente desfăşurate la bordul navelor şi aeronavelor operate în trafic internaţional. Fac excepţie veniturile salariale plătite de către sau în numele unui angajator care este rezident în România ori are sediul permanent în România, care sunt impozabile în România numai în situaţia în care România are drept de impunere;ca veniturile din activitati dependente.
Mai pe romaneste:
Daca sunteti angajati (activitate dependenta) la o firma straina (sa zicem in China) care nu e rezidenta (adica nu are nimic de a face cu Romania), si lucrati pentru aceasta firma pe teritoriu strain (in China) atunci nu platiti impozite pe aceste venituri in Romania, indiferent daca aveti rezidenta fiscala in Romania, indiferent daca aveti proprietati in Romania, indiferent unde aveti domiciliul, indiferent unde va este centrul de interese vitale, indiferent cat timp lucrati. Deasemenea, nu este nevoie sa faceti referinta la conventiile de evitare a dublei impuneri intre Romania si alte state (China) pentru ca inainte de conventii se aplica Codul Fiscal roman.
Daca insa aveti si alte venituri pe linga salariu, din activitati personale (poate meditatii, poate traduceri, poate vindeti ceva online) care nu au legatura cu angajatorul, atunci sunteti pasibil de taxare si in China, si in Romania, si abea atunci intervin in calcul conventiile de evitare a dublei impuneri.
Asta nu are legatura cu depunerea chestionarului. Doar ca cei care sunteti in situatia asta (doar lucrati pe teritoriu strain, pentru o firma straina nerezidenta in Romania) nu trebuie sa va speriati ca daca depuneti chestionarul statul roman va impoziteaza banii deja facuti.
Atentie: Tot ce e mai sus se refera la impozite, nu la taxe. Taxele sunt alta discutie.
E specificat, cititi cu atentie. Va multumim pentru explicatia pe larg, sigur mai sunt persoane care au nevoie de ea.
EU sunt plecata din 2002 in ITALIA, din 2007 sunt casatorita in Italia(casatorie care nu am inscris-o in ROMANIA) de aceea nu figurez in Romania casatorita(practica de a transcrie casatoria in Romania nu intentionez sa o fac ptr ca e prea multa burocratie si am telefonat in consulat si stiu ca nu este obligatorio ….) am 2 fete care au doar cetatenie italiana . din 2013 am primit si eu cetatenia italiana (dubla cetatenie) ,buletinul romanesc imi scade in 2019 avand pe el residenta de acasa de la parinti (de 16 ani eu merg in tara o saptamana pe an) de acea as vrea sa nu mai figurez cu residenta fiscala in Romania pentru a clarifica pozitia mea si a evita probleme fiscale de ce acte am nevoie pentru a declara nerezidenta fiscala si unde trebuie prezentate?va multumesc felicia
Buna ziua,
Am si eu doua intrebari, daca ma puteti ajuta:
-formularul se poate depune si online?
-Anglia are incheiata conventia de dubla impunere cu Romania?
Multumesc frumos.
Formularul nu se poate depune online, doar prin posta.
DA, Anglia are incheiata conventia cu Romania
Bună ziua! Dacă tot ne cereți rezidență fiscala clarificata de ce în momentul în care ne schimbam buletinele respectiv pașapoartele nu se trece adresa actuală ci cea românească? Întreb și eu…
Doamna, nu va cer eu nimic, decat sa fiti mai atenta pe unde lasati comentarii. Statul roman va cere, daca nu va convine ceva, lasati comentarii pe site-urile lor.
Buna ziua sint pensionara,am venit in uk,pt.ingrijirea nepotului,fiind in ue m am tot plimbat,nu am stiut de rezidenta fiscala,din2017,aminceput sa lucrez part time in uk in tara am platit taxele si impozite,aici platesc pt.uk.ce trebuie sa fac,va multumesc.
Va multumesc pentru o prezentare clara si de mare folos! Am o intrebare: puteti specula ce decizie ar lua ANAF-ul in privinta rezidentei fiscale in situatia mea? Plecata din Romania in SUA in 2005, reintoarsa temporar 2008-2010 (cu bursa americana la cercetare), plecata din nou in 2010 fara reveniri mai lungi de 183 de zile (cam o luna-doua pe an in vacanta). Pe anul 2013 pe care vreau sa depun formularul, rezidenta mea in SUA este demonstrabila prin green card (recent si pasaport, dar nu pt anul 2013 pt care as vrea sa depun formularul), documente care arata inregistrarea la program de doctorat, contract de munca (predare la universitate), si casatorie facuta in SUA si neinregistrata in Romania. Nu mai am contractul de inchiriere din 2013. Legatura cu Romania: conturi in valuta (care au avut o minima dobanda), parintii care locuiesc aici, CI si pasaport. N-am proprietati nicaieri (nici case, nici masini). Mie mi se pare ca e clar prin perioada de rezidenta, munca, studiu si casatorie ca centrul vital nu este in Romania, dar poate nu cunosc logica ANAF-ului. Mi-ati recomanda sa adaug si alte acte? La cetatenie nu vreau sa renunt pentru ca din 2015 lucrez in UK, deci ma avantajeaza cetatenia EU. Va multumesc!
Buna ziua.Eu sant italian,am venit in romania in Iunie 2017,mai precis sant rezident in romania din IUNIE 2017.As vrea sa stiu daca si eu trebuie sa depun formularul 201.Eu sant pensionar si pensia intra in contul de la romania, va multumesc