Pentru ca este un topic nou, sa oferim un pic de context legislativ.
Casele de marcat electronice devin obligatorii
S-a introdus obligatia de a schimba casele de marcat cu rola de hartie cu cele electronice, care vor transmite la ANAF datele cu ajutorul unui XML atasat unei declaratii PDF care va fi transmisa online, cu ajutorul unnei semnaturi elecronice (asa cum depuneti si restul declaratiilor lunare si trimestriale).
Firmele care detin case de marcat vor avea obligatia ca pana pe 20 ale lunii urmatoare celei de raportare sa depuna o noua declaratie referitoare la incasarile realizate prin casa de marcat. Chiar daca nu bateti nimic pe casa intr-o luna, sau sa spunem ca aveti casa de marca dar nu o folositi deloc, tot aveti obligatia sa depuneti o declaratie “pe zero”, deci nu scapati de obligatia declararii.
Termenele de la care se aplica aceasta lege sunt in prezent: 1 septembrie 2018 pentru contribuabilii mijlocii si 1 noiembrie 2018 pentru contribuabilii mici. Stiu, toata lumea, inclusiv eu, speram ca termenele sa se mai amane, macar pana anul viitor.
Depunere declaratie C801 si documentele necesare
Declaratia C801 este declaratia prin care va inregistrati casa de marcat electronica la ANAF si obtineti acest numar de atribuire in Registrul de evidenta.
La declaratia C801 trebuie atasate urmatoarele documente, iar in cazul depunerii online documentele se scaneaza si se ataseaza la PDF:
• factura si documentul de plata care atesta achizitionarea aparatului de marcat electronic fiscal;
• contractul de vanzare-cumparare cu plata in rate sau dupa caz, contractul de leasing financiar incheiat cu clauza expresa privind asumarea obligatiei partilor ca, la expirarea contractului de leasing, se transfera utilizatorului dreptul de proprietate asupra aparatului;
• procesul-verbal de sigilare a memoriei fiscale si a aparatului de marcat electronic fiscal;
• actul de identitate a reprezentantului legal inscris in cerere, precum si a actul de identitate cu care se legitimeaza imputernicitul, daca este cazul;
• certificatul de garantie al aparatului de marcat electronic fiscal.
• declaratia pe propria raspundere a utilizatorului privind adresa de la locul unde va fi instalat aparatul de marcat electronic fiscal sau, dupa caz, privind desfasurarea activitatii in regim ambulant ori in regim de taxi, precum si, daca cererea a fost depusa prin imputernicit,
• imputernicirea in original.
Mai multe informatii gasiti in acest GHID ANAF.
___________________________
Intrebare: Nu ar trebui ca această declarație sa fie depusă de firmele care vând casele de marcat??
Raspuns ANAF: Formularul C801 se depune de către operatorul economic care achiziționează aparatul de marcat electronic fiscal (casa de marcat).
__________________________
Intrebare: Care este termenul limita de depunere a formularului C801 pentru agentii economici care au obligatia schimbarii aparatului de marcat pana la data de 01 noiembrie 2018?
Raspuns ANAF: Cadrul legislativ nu impune un termen pentru depunerea cererii.
__________________________
Intrebare: Se poate depune online și primi răspunsul tot online?
Raspuns ANAF: C801 se depune on-line prin intermediul SPV. În acest scop, se procedează astfel:
– se completeaza cererea in format pdf inteligent – formularul C801;
– formularul trebuie validat dupa completare – daca sunt erori la completare, este generat un fisier cu erori; dupa corectarea erorilor, se reia procesul de validare;
– la cerere se anexeaza un fisier care trebuie sa contina copii ale documentelor care în mod normal s-ar fi depus la ghiseu (documentele sunt descrise in Ghidul cu privire la înregistrarea informațiilor privind aparatele de marcat electronice fiscale, precum și la emiterea certificatului de atribuire a numărului unic de identificare în etapa preoperaționalizare Registru, acesta poate fi accesat la urmatorul link: https://static.anaf.ro/…/Ghid_case_marcat_18062018.pdf );
– C801 se semneaza cu certificat digital calificat și se transmite prin intermediul contului de SPV al utilizatorului.
__________________________
Intrebare: Cand se va putea inregistra formular 154, de catre firmele distribuitoare?
Raspuns ANAF: Formularul 154 “Cerere pentru utilizarea unui certificat calificat şi acordarea drepturilor de administrator de cont”, prevăzut în anexa nr. 5A la OPANAF 4156/2017, va fi utilizat in etapa POSTOPERAȚIONALIZARE Registru.
__________________________
Intrebare: Pentru contribuabilii care au sute-mii de case de marcat – vor depune o singura C801 si vor anexa cate documente?
Raspuns ANAF: Formularul C801 poate fi completat pentru 100 case de marcat. Documentele justificative sunt cele menționate în Ghidul cu privire la înregistrarea informațiilor privind aparatele de marcat electronice fiscale, precum și la emiterea certificatului de atribuire a numărului unic de identificare în etapa preoperaționalizare Registru, acesta poate fi accesat la urmatorul link: https://static.anaf.ro/…/Ghid_case_marcat_18062018.pdf
__________________________
Intrebare: Concret: ce trebuie să facă un utilizator casă de marcat electronică din 2014 , care a depus la timpul respectiv la ANAF documentele necesare instalării?
Raspuns ANAF: conform cadrului legislativ in vigoare, operatorii economici au obligația de a se dota cu aparate de marcat electronice fiscale (definite la art. 3 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999, republicată, cu modificările şi completările ulterioare) cu respectarea urmatoarelor termene:
– 01.06.2018 – operatorii economici – contribuabili mari şi mijlocii;
– 01.08.2018 – operatorii economici – contribuabili mici.
Casa de marcat electronica din 2014 corespunde aparatelor de marcat definite la art. 3 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
In consecinta, trebuie sa va informati daca dispozitivul de care dispuneti poate fi adaptat pentru a corespunde prevederilor art. 3 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă, cu respectarea tuturor prevederilor legale, sau achizitionati un aparate de marcat electronic fiscal model nou.
In oricare dintre cele doua variante, trebuie sa respectati dispoziţiile privind citirea şi păstrarea memoriei fiscale şi a dispozitivului de memorare a jurnalului electronic, după caz, (în conformitate cu prevederile O.U.G. nr. 28/1999 şi H.G. nr. 479/2003).
__________________________
Intrebare: Depunerea C801 va fi tot timpul optionala si contribuabilii vor putea opta mereu pentru depunerea informatiilor de la casele de marcat in format online prin NUI sau depunerea de declaratii fiscale cu semnatura electronica? sau masura este doar temporara, pentru inceput
Raspuns ANAF: In prezent, utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale pot opta intre a depune “cererea de atribuire a numărului de ordine din Registrul de evidența a aparatelor de marcat electronice fiscale instalate în județ/municipiul București sau a numărului unic de identificare din aplicația informatică a ANAF” prevazută in anexa 6 la HG 479/2003 privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.28/1999 privind obligaţia agenţilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, cu modificarile si completarile ulterioare in format hartie, la organul fiscal competent sau in format pdf inteligent (formularul C801) prin intermediul SPV.
__________________________
Intrebare: Daca administratorul societatii nu are certificat digital,contabilul ce detine semnatura pt societate poate depune si semna C801? Si daca sunt inregistrata in SPV ca persoana fizica, eu fiind administrator societate, pot depune aceasta declaratia sau trebuie sa detin si certificat digital? Multumesc frumos!
Raspuns ANAF: Conform cadrului legislativ in vigoare, operatorii economici au obligația de a se dota cu aparate de marcat electronice fiscale (definite la art. 3 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999, republicată, cu modificările şi completările ulterioare – casa de marcat model nou) cu respectarea urmatoarelor termene:
– 01.06.2018 – operatorii economici – contribuabili mari şi mijlocii;
– 01.08.2018 – operatorii economici – contribuabili mici.
Trebuie sa luati legatura cu distribuitorul autorizat si sa va informati daca dispozitivul de care dispuneti poate fi adaptat pentru a corespunde prevederilor legale in vigoare sau achizitionati un aparat de marcat electronic fiscal model nou.
Indiferent daca aparatul de marcat se poate adapta sau trebuie sa achizitionati unul nou, aveti obligatia sa obtineti Numarul Unic de Identificare al aparatului de marcat electronic fiscal, prin completarea si depunerea “cererii de atribuire a numărului de ordine din Registrul de evidența a aparatelor de marcat electronice fiscale instalate în județ/municipiul București sau a numărului unic de identificare din aplicația informatică a ANAF” prevazută in anexa 6 la HG 479/2003 privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.28/1999 privind obligaţia agenţilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, cu modificarile si completarile ulterioare.
Cererea se poate depune:
– in format hartie, la organul fiscal competent;
– in format pdf inteligent (formularul C801) prin intermediul SPV
și va fi însoțită de documentele care se regasesc in “Ghidul cu privire la înregistrarea informaţiilor privind aparatele de marcat electronice fiscale, precum şi la emiterea Certificatului de atribuire a numărului unic de identificare – în etapa preoperaționalizare Registru”
__________________________