Am fost anuntati de catre ministrul de finante ca un numar important de declaratii vor putea fi depuse incepand cu data de 01 ianuarie 2017 doar in forma electronica, online. Pentru acest lucru este necesara o semnatura electronica, a voastra sau a contabilului pe care l-ati imputernicit in acest sens printr-o procura notariala.
LISTA DECLARATIILOR CE SE VOR DEPUNE EXCLUSIV ONLINE
In prima faza, adica incepand cu 1 ianuarie 2017, doar declaratiile de mai jos vor fi depuse exclusiv online, urmand ca sistemul sa fie extins pe masura ce ne obisnuim cu ideea.
D100 Declarație privind obligațiile de plată la bugetul de stat;
D101 Declarație privind impozitul pe profit;
D112 Declarația privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate;
D300 Decont de taxă pe valoarea adăugată;
D301 Decont special de taxa pe valoarea adăugată;
D390 Declarația recapitulativă privind livrările/achizițiile/prestările intracomunitare;
D394 Declarație informativă privind livrările/prestările și achizițiile efectuate pe teritoriul national;
D710 Declarație rectificativă.
CUM SUNT AFECTATE ONG-urile
ONG-urile fara activitate sau cu foarte putina activitate (2-3 incasari din redirectionare 2% sau din donatii/sponsorizari, 2-3 comisioane si poate 2-3 facturi/bonuri fiscale) au prostul obicei sa se gandeasca ca au nevoie de contabil cu cateva zile inainte de termenul limita de depunere a bilantului sau a declaratiilor. Totodata aceste mici ONG-uri nu mentin nici o relatie de durata cu un anumit contabil, motiv pentru care nu exista o procura notariala data unui anume contabil pentru a exista posibilitatea depunerii online.
Pana acum, aceste bilanturi si declaratii facute pe ultima suta de metri se depuneau de catre client sau de catre contabil la ghiseu, pe CD. Acum, declaratia 101, fiind pe lista declaratiilor care se vor depune doar online, nu mai poate fi depusa, in ultimul moment la ghiseu ci doar online, cu ajutorul unei semnaturi electronice.
Anuntul ministrului de finante nu specifica nimic de bilant, inca nu stim daca acesta se va mai putea depune sau nu la ghiseu. Dar nici nu conteaza foarte mult acest aspect, oricum ONG-urile vor avea de depus exclusiv online cel putin declaratia 101.
Citeste si: ce declaratii sunt obligate sa depuna ONG-urile
In aceasta situatie ONG-ul va avea doua solutii:
- isi cumpara propriul token cu semnatura electronica iar contabilul desemnat in anul respectiv semneaza declaratiile si bilantul cu acea semnatura electronica care apartine ONG-ului;
- isi gaseste un contabil din timp cu care sa dezvolte o relatie de durata si caruia ii face o procura notariala; in baza acesteia contabilul depune pe propriul token respectivele declaratii si bilantul; acest lucru inseamna automat ca nu veti mai putea migra atat de usor de la un contabil la altul, sau daca o faceti, va trebui sa fie o migrare planificata din timp, astfel incat noului contabil sa aveti timp sa ii faceti respectiva procura.
Fac si precizarea faptului ca raspunderea pentru intocmirea bilantului ramane in continuare a contabilului care il intocmeste si il semneaza, chiar daca bilantul va fi depus online cu ajutorul unui token detinut de ONG si luat pe numele presedintelui ONG-ului. Prin semnarea cu tokenul ONG-ului, aceasta raspundere nu se transfera in nici un fel de la contabil la presedintele ONG-ului. Daca va doriti achizitionarea propriului token pe ONG, nu va faceti probleme din aceasta cauza.
In toate cazurile, aceasta noua reglementare inseamna o diligenta mai mare din partea celor ce lasau pe ultima suta de metri intocmirea contabilitatii si a declaratiilor/bilantului.
Sa nu se inteleaga ca aceasta prevedere privind depunerea declaratiilor exclusiv online se aplica doar ONG-urilor, dar mai greu gasesti un SRL care sa nu aiba contabil si sa se gandeasca doar spre finalul anului ca are nevoie de bilant. In general asta fac ONG-urile, deoarece ele depun doar o data pe an declaratii si bilant.
In concluzie, ONG-uri, va recomand ca anul acesta sa va gasiti din timp un contabil sau sa va achizitionati un token cu semnatura electronica, astfel incat, atunci cand veti aborda in februarie anul viitor pe ultima suta de metri un contabil, sa-i puneti in brate si modalitatea de depunere online.
2 Comments
Buna ziua,
Semnatura digitala trebuie achizitionata pe persoana fizica sau juridica?
Intentionez sa achizitionez pentru un PFA cu norma de venit si nu stiu daca trebuie sa folosesc CNP-ul sau datele PFA-ului. (sper sa imi pot depune singur declaratiile online)
Multumesc mult pentru raspuns
Semnatura se da intodeauna unei persoane fizice, pe CNP.