Începem anul cu atenția îndreptată spre contabilitate. Astăzi lămurim cine are și mai ales cine nu are obligația să își declare veniturile în România daca banii vin din străinătate.
CINE ARE ABLIGAȚIA SĂ DECLARE ÎN ROMÂNIA VENITURILE REALIZATE DIN STRĂINĂTATE
Declaraţia privind veniturile realizate din străinătate se depune de către:
1. Persoanele fizice rezidente române, cu domiciliul în România
2. Persoanele fizice nerezidente care îndeplinesc cel puţin una din condiţiile de rezidenţă, respectiv:
a) centrul intereselor vitale ale persoanei este amplasat în România;
b) este prezent în România pentru o perioadă sau mai multe perioade ce depăşesc în total 183 de zile, pe parcursul oricărui interval de 12 luni consecutive, care se încheie în anul calendaristic vizat și care realizează venituri din străinătate, impozabile în România, ca urmare a desfăşurării unor activităţi în străinătate, cum ar fi:
- – venituri din profesii libere;
- – venituri din activităţi comerciale;
- – venituri din valorificarea drepturilor de proprietate intelectuală
- – venituri din cedarea folosinţei bunurilor;
- – venituri din activităţi agricole;
- – venituri sub formă de dividende;
- – venituri sub formă de dobânzi;
- – venituri din premii;
- – venituri din jocuri de noroc;
- – venituri din transferul proprietăţilor imobiliare din patrimoniul personal;
- – câştiguri din transferul titlurilor de valoare;
- – venituri sub forma câştigurilor din operaţcumpărare de valută la termen, pe bază de contract şi alte operaţiuni similare;
- – alte venituri din investiţii;
- – venituri din pensii;
- – alte venituri impozabile potrivit titlului III din Codul fiscal.
Persoanele fizice nerezidente care îndeplinesc condiţiile de rezidenţă prevăzute la litera a) sau b) vor fi supuse impozitului pe venit pentru veniturile obţinute din orice sursă, atât din România, cât şi din afara României, începând cu data de 1 ianuarie a anului calendaristic următor anului în care aceştia devin rezidenţi în România.
CE VENITURI DIN STRĂINĂTATE NU SE DECLARĂ ÎN ROMÂNIA?
Veniturile din activităţi dependente desfăşurate în străinătate şi plătite de un angajator nerezident nu sunt impozabile în România și nu se declară. Adică dacă prestați activitatea efectiv în altă țară nu trebuie să declarați veniturile în România.
25 Comments
Buna,
In primul rand felicitari pentru prestatia voluntara de blogger pe teme de conta.
Cum s-ar putea explica notiunea de “activităţi dependente”? ai putea da cateva exemple ?:)
Si 2. “daca prestați activitatea efectiv în altă țară” s-ar traduce prin a fi fizic in alta tara, sau poate insemna prestarea unor servicii pentru alte tari, fiind aflat in Romania fizic?
Multumesc frumos
Buna Luiza, te rog elaboreaza pe tema “activitati dependente”. Cum sa interpretam “daca prestați activitatea efectiv în altă țară” Trebuie sa fi fizic in alta tara?
Multumesc!
@cristina – prin efectiv in alta tara ma refer sa ai resedinta in alta tara, sa te afli efectiv in acea tara unde prestezi activitatea, sa locuiesti in fapt pe teritoriul acelei tari, sa fii inregistrat fiscal (in vreun fel) pe teritoriul acelei tari.
Makes sense, multumesc frumos!
daca prestez o activitate de videochat pe site-uri in alte tari si banii se vireaza in alta tara decat Romania,atunci mai trebuie sa declar ceva???
@ana daca serviciile sunt prestate din Romania, da trebuiesc declarate.
in cazul tau, in care nu incasezi banii intr-un cont din Romania, este doar un pic mai complicat pentru fisc sa te prinda dar cu noile reglementari despre comunicarea pe teritoriul UE a tuturor conturilor intre tari, vor rezolva acesta problema in maxim 1-2 ani.
ok.si eu ce fac?ma duc de la anul si declar tot ce fac anul asta?sau ma duc anul asta si declar putinul pe care l-am facut in 2014?ca abia e anul asta o sa am o activitate constanta.
si atunci ce se va intampla?voi fi sanctionata penal pt faptul ca am primit in 2 ani 500 euro pe contul ala?sau de acum incolo daca prestez ceva in genul ma duc si declar?si mai excat cand se poate depunde declaratia asta 201?o poti depunde si de cateva ori pe an?
Buna Luiza,
Am si eu o intrebare referitor la declararea veniturilor :
Eu lucrez pe mare, in afara tarii si teritoriilor tarii cel putin 190 zile pe an, iar firma care m-a angajat si care ma plateste, este o firma de crewing , probabil Offshore din afara tarii.
In aceasta situatie cum stau cu declararea veniturilor?
In aceeasi situatie ca si mine sunt multe alte mii de marinari si personal offshore. Toti stim ca nu avem obligatia sa declaram veniturile, caci lucram fizic in afara tarii pt o firma din afara tarii…asa este?
Buna Luiza,
In aproape aceesi situatie ma aflu si eu, ca si Razvan. Lucrez pt o companie americana, in zona Golfului Persic, in regim de tura (4 weeks on/ 4 weeks off). Compania nu are nici o legatura cu Romania, dar eu in timpul liber sunt in Romania. Munca efectiva nu este in Romania. Trebuie declarat ceva la fisc? Se impoziteaza veniturile mele? Precizez ca nu am alte venituri in tara, de nici un fel.
Multumesc.
Buna ziua,
Daca eu am deschis un PFA in Spania, sunt nevoit sa declar ceva in Romania?
Multumesc!
@Tudor – daca ai deschis un PFA in Spania inseamna ca esti rezident fiscal acolo. Daca nu ai si venituri pe teritoriul Romaniei si activitatea ta se desfasoara in Spania, atunci nu trebuie sa declari nimic in Romania.
Cand ai plecat in Spania trebuia intr-adevar sa depui un formular in care sa declari ca te muti din Ro si nu mai doresti sa fii inregistrat aici ca rezident fiscal, dar daca nu ai incasat de atunci venituri in conturi IBAN romanesti parerea mea este ca nu vei avea probleme.
Varianta actualizata a articolului:
https://www.luizadaneliuc.ro/modalitatea-declarare-romania-veniturilor-obtinute-strainatate-catre-freelanceri-2016/
Buna ziua
Pentru mine situatia declaratiilor si impozitarilor nu este chiar clara, lucrez in Norvegia, la angajator norvegian de mai mult de 4 ani si vin acasa in Romania doar in vacanta, maxim o luna pe an. Am rezidenta si sint platitor de taxe pe venit si catre sistemul de sanatate norvegian, Romania are o intelegere bilaterala pentru evitarea dublei impozitari… deci din punctul acesta de vedere nu cred ca voi avea surprize. Locuinta din Romania este inchiriata cu acte in regula si declaratii la fisc. In cazul meu ce surprize pot avea in momentul cind voi revenii in Romania pentru o perioada mai mare de 6 luni? Si persoanele plecate de mai bine de 4 ani trebuie sa declare anual ceva la Anaf sau CAS daca au numai venituri salariale cu taxe platite in Norvegia dar au si venituri din inchirieiri in Romania si declarate la financiar? Datorez ceva la CAS sau la ANAF? Eu sint plecat din tara din 2011… pe atunci nu era asa ceata in legislatie… sincer nu stiu ce sa mai inteleg! Ce acte voi fii nevoit sa aduc cu mine, inafara de dovada platilor anuale catre sanatate si taxe pe venit in Norvegia?
Multumesc anticipat.
@gili – din ce inteleg, pentru veniturile din salarii, ai rezidenta in Norvegia, deci totul este declarat acolo, iar pentru veniturile din chirii, se achita aici la ANAF sanatatea si impozitul aferent acestor venituri.
Exista intr-adevar o discutie, cum ca ai avea dubla rezidenta si trebuie verificat in acordul de dubla impunere cu Norvegia ce se specifica atunci cand exista aceasta situatie, daca de exemplu veniturile din chirii se impoziteaza acolo unde se afla cladirea etc. Sau daca ar trebui depusa aici o declaratie informativa cu veniturile din salarii de acolo, din cauza acestei duble rezidente.
Buna seara.Sotul meu este plecat in Marea Britanie ca self employed (taximetrist) din noiembrie 2015.In noiembrie si decembrie nu a realizat venituri.Trebuie sa depuna vreo declaratie pt anul fiscal 2015?
buna seara Cristina, sunt rezident in Romania, muzician si ocazional am trecut prin situatia de a fi solicitata si de a fi prestat in baza unui contract per eveniment, cate 1-2 concerte pe an catre diferite asociatii non profit de muzica clasica din strainatate (UE), care imi plateste un onorariu simbolic ( sau cu oferta serviciului pro bono). In acest caz ce trebuie sa declar in Romania? Daca da, cum trebuie sa incadrez in formulare tipul de serviciu, tipul de activitate ocazionala (nu este angajare, nu exista venituri lunare, trimestriale, anuale)
Am plecat in Germania sa-mi caut un loc de munca si am lucrat ca angajat cu contract de munca din 08.2015 pana in 05.2016 cand a trebuit sa ma intorc sa-mi definitivez studiile.Mi-am dat demisia de la angajatorul din Germania dar nu am renuntat la adresa de acolo avand cu acordul propietarului. Practic figurez cu adresa in Germania fara sa lucrez. In Germania trebuie achitata asigurarea medicala chiar daca nu lucrezi daca iti pastrezi adresa si nu te radiezi de la primarie. O solutie mai ieftina a fost sa dovedesc asiguratorului German ca sunt in Romania si ca sunt asigurat pe perioada cat sunt in RO. Am platit in RO CAS din urma si in avans pana in luna octombrie 2016 cand urmeaza sa ma reintorc in Germania pentru a-mi cauta un nou loc de munca. Am o casa in Ro in care locuieste sotia si copilul. Nu am venituri in Romania. Nu am firma, pfa, locuinte inchiriate etc. Nu am pasaport doar C.I..
Banii castigati din Germania (salar, alocatie copil, diferenta dupa recalculare a impozitului pe 2015) au intrat intr-un cont deschis la o Banca Comerciala din Germania.
Astazi am primit o decizie de impunere de la ANAF pentru plata CAS din luna mai pana la sfarsitul anului 2016, desi este platit pana in octombrie 2016. Cand am fost la finante sa cer lamuriri am aflat ca trebuie sau trebuia sa depun nustiu ce formular de stabilirea rezidentei fiscale si ca veniturile din strainatate se impoziteaza.
Precizez ca daca nu voi gasi de lucru in Germania in octombrie – noiembrie 2016 nu voi sta acolo ma reintorc in RO, asa ca nu pot estima cat voi sta, daca voi sta, samd.
Va rog daca este cineva care sa-mi raspunda:
1. Trebuie sa platesc impozit pentru veniturile realizate (salar, alocatie copil, diferenta dupa recalculare a impozitului pe 2015) in perioada cat am stat in Germania 08.2015 – 05.2016?
2. Trebuie sa declar ceva la ANAF? sa depun ceva?
3. Ce se intampla daca platesc CAS la noi in continuare sau ma trec ca si coasigurat la sotie plec in Germania la lucru si nu trec pe la ANAF deloc?
@dani
Veniturile din strainatate se declara si se impoziteaza CU EXCEPTIA veniturilor din salarii (activitate dependenta). Daca ati lucrat legal cu contact de munca si angajatorul v-a platit toate taxele in Germania nu declarati si nu platiti impozite in Romania pe acele venituri.
Din ce povestiti, cei de la ANAF nu au inteles exact situatia. Probabil ati platit sanatate deoarece era in vigoare legea care zicea ca platiti sanatate chiar daca nu aveti nici un fel de venit, dar acum acea lege nu mai este in vigoare, deci teoretic, nu aveti de platit nimic.
Explicati la ANAF ca aveti in Germania exclusiv venituri din salarii (eventual aduceti si o dovada ca s-au impozitat) si cereti sa se anuleze decizia de impunere emisa.
In ceea ce priveste formularul de stabilire a rezidentei fiscale, da, au dreptate, trebuia depus, si trebuie sa va hotarati unde va pastrati rezidenta fiscala, aici in Romania sau in Germania. Sfatul meu este sa nu lasati lucrurile nerezolvate la ANAF deoarece va pot popri conturile chiar si in Germania.
Multumesc pentru informatii.
Eu am revenit din Germania in 16.05.2016 dar pentru ca in Germania plata asigurarii medicale este obligatorie si pentru persoanele fara venituri am incercat o varianta din urmatoarele:
1. Puteam sa merg la primarie si sa-mi inregistrez plecarea din Germania, astfel eram automat fiind radiat din evidenta. (Tot la primarie am inregistrat contractul de inchiriere al locuintei si astfel am obtinut adresa avand posibilitatea de a ma angaja)
sau
2. Dovedind asiguratorului german ca sunt in Romania si sunt asigurat pe perioada cat voi sta in Romania.
Am ales varianta a 2-a pentru ca este foarte greu sa obtii un contract de inchiriere a unei locuinte si astfel sa figurezi cu o adresa avand totodata posibilitatea de a te angaja. (fara adresa nu te angajeaza nimeni)
Am mers la ANAF si am completat declaratia 604 de inregistrare in evidenta a persoanelor fizice fara venituri, precum si pentru stabilirea obligatiilor de plata a contributiei de asigurari sociale de sanatate. Aceasta declaratie am completat-o la data de 22.06.2016. In baza acestei declaratii am platit CAS din dec.2015 pana in oct. (inclusiv) 2016. La data de 20.07.2016 mi-a fost emisa decizia de impunere privind contributia de asigurari sociale de sanatate datorata persoanelor fizice care nu realizeaza venituri pentru anul 2016, fiind emisa in baza art.180 alin. (3) si art. 182 alin. (1) si (2) din legea 227/2015, precum si a declaratiei depusa de mine la data de 22.06.2016.
DA, in Geramania am lucrat fiind angajat cu contract de munca, iar angajatorul a platit toate taxele si nu am avut alte venituri in afara celor de venituri salariale.
Vreau sa plec in Germania la sfarsitul lunii septembrie (de accea am platit CAS doar pana in octombrie 2016 inclusiv) si nu am un loc de munca acolo, voi cauta cand voi ajunge.
Acum in Romania nu lucrez.
1.Trebuie sa mai platesc in continuare CAS sau nu? Daca legea de care dvs vorbeati nu mai este in vigoare de ce au emis decizia?
2. Este obligatoriu sa ma duc la ANAF sa le spun ca voi pleca si ca voi incerca sa-mi gasesc de lucru?
3.Trebuie sa depun ceva la ANAF pentru perioada 08.2015 – 05.2016 in care am lucrat in Germania?
4. Care sunt avantajele rezidentei fiscale?
5. Daca eu lucrez in Germania angajat cu contract de munca cu ce m-ar avantaja sa am rezidenta in Germania sau cu ce m-ar dezavantaja?
6. Cu ce m-ar avantaja sa pastrez rezidenta fiscala in Romania si cu ce m-ar dezavantaja daca sunt angajat in Germania?
7. Este posibil sa nu mai obtin alocatia copilului in cazul in care lucrez in Germania si am rezidenta fiscala in Romania?
Imi cer scuze pentru repostare dar nu am inteles foarte bine si vreau sa fiu lamurit pentru a nu avea surpize.
Va multumesc.
Dani
@dani
1. nu mai platiti sanatate
2. au emis decizia deoarece nu v-ati dus sa depuneti o declaratie ca sa anulati declaratia depusa initial; ei au crezut ca daca ati lasat-o asa vreti sa platiti facultativ acea sanatate.
3. trebuie sa decideti unde vreti sa ramaneti cu rezidenta; asta e o discutie lunga, nu se poate face intr-un comentariu, si trebuie sa va decideti dvs. ce doriti; la restul intrebarilor legate de rezidenta, la fel este o discutie lunga.
4. nu stiu ce se intampla cu alocatia din Germania, nu cunosc acea legislatie.
Buna ziua,sunt rezident in Spania legal din 1999 ir in Romania detin mostenire teren agricol care este dat in arenda, sunt asigurat la sanatate in Spania iar de 4 ani mi se opreste pe venitul obtinut din arenda CAS de 5,5 la suta. Este legal sa mi se opreasca daca nu locuiesc in Romania?
@scarlat – da trebuie platita sanatatea chiar daca nu locuiti in Romania, atata timp cat obtineti venituri din Romania – acel venit din arenda.
Bună Luiza,
Urmează să încep să lucrez online, de acasă, pentru o firmă din Germania. Contractul va fi înregistrat în Germania, şi acolo se vor plăti impozitele. Salariul se va vira în contul meu din România.
1. Trebuie să declar la finanțe ceva?
2. Plătesc impozit pe venit şi în România?
3. Dacă eu plătesc către fondul de asigurare de sănătate şi pensie în Germania, ce acoperire am în România dacă mă îmbolnăvesc sau pentru pensie?
Mulţumesc!
Fiul meu lucreaza in Franta . Are un ap. inchiriat la Cluj. din data de 01. octombrie. Trebuie sa vina in tara personal pentru intocmirea DECLARATIEI UNICE privind impozitul pe venit , sau pot sa fac eu demersurile necesare impozitarii la anaf ? Am Contract de inchiriere semnat si de chirias . Maria