La inceput de an ONG-urile au obligatii declarative despre care majoritatea nici nu stiu. Ma refer mai ales la acele ONG-uri care nu au desfasurat nici o activitate sau au impresia ca daca nu au obtinut venituri din sponsorizari/donatii inseamna ca nu au activitate si care cred ca singura lor obligatie este acea declaratie pe propria raspundere care tine loc de bilant.
Asa ca mare, mare atentie cat intarziati cu actele la contabil in ideea ca mai este pana la bilant, mare atentie si la declaratia de inactivitate – lucrurile s-au schimbat incepand de anul acesta. De asemenea, nu strica sa va aruncati un ochi si peste amenzile pe care le platiti daca nu depuneti la timp sau deloc acest declaratii.
DECLARATIA 392 (a sau b) – incepand cu 01.01.2017 aceasta declaratie nu se mai depune (adica pentru anul 2016 nu mai depuneti)
Cine depune:
392A – persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA a caror cifra de afaceri la 31.12.2014 este inferioara sumei de 220.000 RON
392B- persoanele impozabile neinregistrate in scopuri de TVA a caror cifra de afaceri la 31.12.2014 este inferioara sumei de 220.000 RON
Declaratia 392 B (pentru neplatitorii de TVA) nu se depune daca aveti cifra de afaceri si nu aveti achizitii din interiorul tarii. Deci daca aveti cifra de afaceri 0 si totusi aveti achizitii din interiorul tarii – DECLARATIA SE DEPUNE.
Declaratia 392 A (pentru platitorii de TVA) nu se depune daca aveti cifra de afaceri 0. Nu se depune nici daca aveti achizitii din interiorul tarii si cifra de afaceri 0. Aceasta diferenta apare din cauza faptului ca in declaratia 392 A achizitiile din interiorul tarii nu sunt evidentiate.
Termen de depunere: 25.02.2014
Sanctiuni: Pentru persoanele fizice care nu depun declaratia amenda este intre 2.000 si 3.500 RON iar pentru persoanele juridice, evident un “picut” mai mare, intre 12,000 la 14.000 ron.
DECLARATIA DE INACTIVITATE
Cine depune – se depune de catre entitatile care nu au desfasurat activitate de la constituire si pana in prezent, adica pana la 31 decembrie 2014.
Termen de depunere: este de 60 de zile de la data incheierii exercitiului financiar, adica pentru anul 2015 inseamna data de 02.03.2015.
Noutatea anului 2015: Incepand cu anul 2014, declaratia se depune in format electronic cu semnatura extinsa atasata. PDF-ul poate fi descarcat de pe site-ul ANAF.
DECLARATIA 101 – pentru declararea impozitului pe profit
Cine depune: In ciuda controverselor iscate pe aceasta tema, declaratia 101 pentru declararea impozitului pe profit se depune indiferent daca ONG-ul realizeaza sau nu activitati de natura economica. Depun declarratia 101 si ONG-urile care de la infiintare si pana in prezent nu au desfasurat nici un fel de activitate.
Termen de depunere: 25.02.2015
BILANTUL (situatii financiare anuale)
Cine depune: ONG-urile care au desfasurat activitate de la infiintare si pana in prezent. Amintim faptul ca prin activitate nu intelegem doar incasarea de donatii/sponsorizari si obtinerea de venituri de natura impozabila, ci si orice cheltuiala efectuata in numele firmei, comisioane bancare, orice alte operatii economice.
ONG-urile care nu au desfasurat activitate de la constituire si pana la 31.12.2014, NU intocmesc bilant (situatii financiare anuale si depun declaratia de inctivitate pe propria raspundere (vezi mai sus).
Termen de depunere: 120 de zile de la incheierea exercitiului financiar, in anul 2015 acest lucru insemnand 30.04.2015.
Cam la asta trebuie sa se astepte ONG-urile in materie de obligatii declarative in urmatoarea perioada.
Succes la declaratii!
33 Comments
392 se depune si pe 0 ….
392 nu se depune “pe 0”.
Se depune 392 daca cifra de afaceri este 0 DAR exista achizitii din interiorul tarii. In acest caz se depune si este valabil doar pentru 392B nu si 392A.
O sa fac un update pe larg la articol.
Pentru declaratia 392b , am descarcat programul pdf, am completat formulaeul, l-am validat si l-am salvat la mine pe calculator, Intrebare: pentru suportul electronic scriu un DVd cu declaratia salvata in format PDF, ?
merci
NM
Da, daca cu ai semnatura electronica, se salveaza in format pdf si se depune pe CD la ghiseu, impreuna cu 2 ex din declaratia listata.
Nu am semnatura electronica,
Va multumesc mult
pentru ajutor
Pentru chitantier cu doua file – este gresit ca exemplarul doi sa se dea la contabilitate si sa nu se pastreze la cotor ? ( exemplarul unu se da la beneficiar )
Nu, este ok asa. Exemplarul 2 trebuie sa ajunga in original la contabilitate.
Cazul meu: PFA neplatitor de TVA in tara (dar cu cod de TVA doar pentru operatii intracomunitare), in 2014 nu am facut achizitii sau prestari de servicii catre clienti din RO ci doar prestari de servicii catre clienti din UE (cifra de afaceri sub 220.000 RON). Mai trebuie sa depun 392 (A sau B) sau nu? Multumesc!
@Cristi – Nu, nu trebuie sa depui.
O asociatie nonprofit formata din 3 persoane care a primit redirectionarea de 2% din impozitul pe venit in suma totala de 8000lei pentru ajutorul unei persoane bolnave si pe care a virat-o acelei persoane in conditii legale, fara ca asociatia sa mai beneficieze de alte venituri fiind infiintata doar pentru ca persoana bolnava sa beneficieze de redirectionare amortizand o parte din banii pentru tratament, asociatia trebuie sa mai depuna declaratia 101 sau 392 sau bilant anual? trebuie sa aibe registru de casa? trebuie sa aiba contabil?
@riki Raspunsul este DA la toate intrebarile.
Am si eu o intrebare vizavii de 101 la ONG. Azi am fost la finante sa depun vectorul 010, bine inteles necompletat la data inregistrarii. Spre uimirea mea functionarele nu stiua destre nici o modificare legislativa,ele sustin ca nu au trimit nici o directiva,norme sau alt ceva?
Ce as dorii sa stiu eu depunerea declaratiei cu termen 25.02 are ca baza legala:571/2003art.15 si art.13,alin.(2);1 din Normele metodologice H.G. nr. 44/2004;art. 34, alin. (5) din Cod fiscal;Ordin anaf nr.4024/2014).Am scapat eu ceva?
Fetele la finante mi-au spus sa vin cu baza legala si imi vor prelua vectorul 010 dar au spus ca nu stiu cu ce data,adica ianuarie 2014 pentru 2014 sau cu ianuarie 2015 pentru an fiscal 2015. Normal ar fi ca sa depun vectorul acum in 2015 declaratia 101 sa se depuna in 2016 pentru 2015.
Pentru anul fiscal 2014 chiar daca depun 101, vetorul nu il pot prelua retro(acesta trebuia depus in ianuarie 2014), asta inseamna ca se lasa cu amenda pentru nedepunere.
Logic asa a fost sa fie urmata procedura cand s-a introdus 3% im.pe vt.:sa depus vector 010 in ianuarie data luarii in evidenta luna 01 febr. si sa depus declaratia 100 incepand cu trimestrul urmator.
Daca avetii informatii privind cadru legal si norme metodologice de luare in evideta a imp.pe profit la ong”fara activitate ecomomica”, altele decat cele mentionate in acest mesaj va rog daca este posibil sa le mentionati.
@Adriana – stati ca nu inteleg ce legatura are 101 cu vectorul fiscal si cu 3% care se aplica doar pentru SRL-uri si nu si pentru ONG-uri sau PFA-uri.
Va raspund la ce am inteles eu ca doriti dvs sa stiti:
– declaratia 010 cu vectorul fiscal se depune in 30 de zile de la infiintarea ONG-ului, adica de cand va iese hotararea judecatoreasca
– declaratia 101 se depune indiferent daca aveti in vectorul fiscal bifat activitati economice sau nu.
deci, nu trebuie sa bifati in vectorul fiscal activitati economice, retroactiv sau pentru anul in curs.
– nu exista o modificare legislativa, nici mai veche nici mai noua, numai noi (contribuabili, ANAF si contabili toti gramada) am interpretat eronat legea, cum ca s-ar depune 101 doar pentru cele cu activitati economice, ori legea nu distinge astfel, a fost o presupunere gresita pe baza careia s-a functionat multi ani de zile; deci nu veti gasi nici o modificare legislativa.
!!imi cer scuze ca nu am fost prea explicita. De 5ani depun la ONG-uri declaratii si bilant si stiam ca pentru cele ce nu desfasoara activitati economice(si ale mele nici una nu desfasoara activit.economice), NU trebuie depus 101.
Da, multumesc, am intrebat azi la finante si mi sa comunicat ca nu a intervenit nici o modificare fata de anii trecuti, vizavii de aceasta situatie, Doar ca m-ati speriat cand am citit pe acest site cum ca de anul acesta ONG-urile depun 101 indiferent ca au activitate economca sau nu.
Faza cu 3% era doar un exemplu(ideea era ca pentru a declara 101 ar fi trebuit sa depun initial vectorul010) pentru ca orice contributie sau impozit care se declara la ANAF in prealabil trebuie sa inregistreze vectorul 010/070 cu luare in evidenta/iesire din evidenta.
Deci m-am speriat degeaba.Scuze inca odata pentru mesajul initial dar mi-a fost frica ca am scapat o declaratie si cu astia la finante nu e de glumit, ca abia apuca sa dea amenzi.
Nota: acum 5 ani cand am hotarat sa prestez servicii pentru un ONG fara activitate economica am depus din inertie 101 fara sa citesc legislatia in viguare, in iunie am primit notificare de la ANAF cum ca nu am declarat in vector impozitul, atunci am primit primele informatii cum ca nu trebuia in acel caz sa depun si astfel a trebuit sa depun o declaratie 101 cu sume in minus sa o anuleze pe cea depusa initial.
Merci de mesaj, pentru ca din vorba in vorba putem sa ne ajutam sa intelegem mai bine legea.
Am si eu o rugaminte: un ONG, in 2014, are venturi de 1100 lei din sponsorizari si cheltuieli 1000 (cheltuieli fara scop patrimonial) . In declaratia 101 se vor trece aceste sume sau va fi totul pe zero- neavand activitate economica? Eu am trecut totul 0, este bine si asa sau trebuie sa fac o rectificativă inainte de a depune bilantul? Multumesc anticipat
Buna ziua,
Am infiintat in luna aprilie 2013 un ong. De la infiintare ong’ul nu a avut nici un fel de activitate si nu a fost depusa nici o declaratie. Imi puteti spune daca acest ong mai exista si daca da, la ce sa ma astept in continuare(amenzi)?
Va multumesc
@catalin – nu inteleg, cum adica daca Ong-ul mai exista? Daca nu l-a desfiintat nimeni exista. Se pot depune declaratii de inactivitate in loc de bilant, amenzile nu sunt foooarte mari. Pentru restul declaratiilor… nu stiu cuantumul amenzilor, mai depinde si de inspectorul de la Anaf.
Buna. Iti multumesc pentru raspuns. Am intrebat daca mai exista pentru ca mi-am imaginat ca dupa 2 ani de inactivitate se radiaza automat. Nu cunosc legislatia ong’urilor, am participat la infiintarea lui doar pentru a intrunii numarul necesar de fondatori si se pare ca am ramas cu el pe cap. Poti estima cuantumul amenzilor ? Sa ma grabesc sa rezolv situatia ? Multumesc.
Nu se radiaza din oficiu. Nu pot, pentru ca se da o amenda pentru toate declaratiile nedepuse si conteaza inspectorul ONG-ului. Trebuie mers si intrebat la ei.
Am inteles. Iti multumesc pentru timpul acordat. O seara frumoasa.
Buna Luiza. Am “rezolvat” oarecum problema, trebuie sa depun cat mai repede bilanturile. Nu am un contabil pe ong si as vrea sa fi tu. As vrea sa stiu daca accepti si ce tarife practici. Astept un raspuns. O zi frumoasa.
@catalin – momentan suntem foarte ocupati si nu mai putem lua ONG-uri noi.
Salut Catalin! Cat erau amenzile pentru nedepunere declaratie de inactivitate?
@gabi – amenda intre 100 si 200 lei/bucata cu mentiunea ca nu am verificat daca s-a schimbat ceva recent la cuantumul acestei amenzi.
Va multumesc foarte mult pentru raspunsuri! Si pentru promptitudine! Va doresc toate cele bune!
Pentru anul 2016 aveti ceva detalii despre obligatiile declarative ale ONG-urilor care, desi nu au avut activitate in sensul propriu al cuvantului, au efectuat cheltuieli din capitalul social in vederea achizitionarii de servicii (notariale, domeniu web, host) ori au decontat contravaloarea transportului realizat in interesul Asociatiei? 🙂
As aprecia enorm daca m-ati putea lamuri 😛
@florin – ceea ce descrieti dvs. se cheama ca ati avut activitate, adica ati realizat achizitii; nu doar veniturile reprezinta activitate; obligatiile declarative sunt cele din articol: 392, 101, bilant.
Va multumesc mult, stimata doamna!
Cu recunostinta,
Buna Ziua! O asociatie cu personalitate juridica, infiintata in 2007, fara activitate in ultimii 6 ani, trebuie sa depuna declaratie de inactivitate anual?
@Gabi – da, o asociatie fara nici un fel de activitate de la infiintare si pana in prezent depune anual declaratia de inactivitate care tine locul bilantului + declaratia 101.
Am ajuns azi la ANAF. Trebuie sa depun declaratie de inactivitate pentru fiecare an calendaristic si sa achit, in total, o amneda de 100 lei.
pentru citi ani de inactivitate , sau e vorba doar de un an ? Multumesc
Draga Luiza,
In primul rind vreau sa-ti multumesc pentru ajutorul incredibil pe care-l oferi prin acest site. MULTUMESC!!!
Impreuna cu citiva colegi am deschis in 1996 o asociatie culturala si am organizat citeva proiecte. (La accea vreme se cereau 21 de membri pentru a infiinta o asociatie.) Dupa incheierea acestor proiecte nu a mai existat nici un fel de activitate pe aceasta asoc. ( nu achizitii , nu incasarii , nu nimic …) pina prin 2010 cind a fost depus un bilant contabil pentru un proiect desfasurat in acel an.
Eu am plecat pentru o lunga perioada in strainatate la studii iar ceilati membrii au avut si ei alte preocupari astfel incit din 2010 nu a mai fost depus nici un bilant. Am intrebat la ANAF si mi-au spus ca nu pot “vedea” mai departe de 2010, deci discutam doar de perioada 2010-2017.
Am dorii sa reluam activitatea pe aceasta asoc. dar am inteles ca trebuie platite niste amenzi sau se poate primii sanctiunea de avertisment .
Intrebarea mea ar fi, care este lista declaratiilor ce trebuie depuse sau trebuie depusa doar o declaratie de inactivitate si de cine ar depinde decizia unei sanctiunii de avertisment inloc de sanctiunea pecuniara.
Multumesc mult
Dan Popescu