Mini serie despre delegare/detasare, un subiect care pare simplu, dar cu cat il aprofundezi, cu atat iti prinzi urechile. In urma conferintei organizate de EY si AvocatNet am aflat lucruri interesante si pareri oficiale ale Inspectiei Muncii ai caror reprezentanti au fost in sala.
Deoarece informatia e vasta, am ales sa impart materialul in mai multe articole. Astazi episodul 1 – cadrul legal si implicatii fiscale la care poate nu te gandesti.
CONFERINTA CARE MI-A SCHIMBAT VIZIUNEA ASUPRA DELEGARII SI DETASARII
Nu am realizat pana acum cat de reconfortant este pentru mine sa ma aflu intr-o camera plina de profesionisti din domeniul economic si sa aud in jurul meu inca de la primele ore ale diminetii afirmatii de genul: “este/nu e deductibila”, “da, da, o stornam”, si alte asemenea indicatii date de profesionisti.
Comparativ cu conferintele de social media, galagioase, gigantice, in acest caz, un mic grup de oameni (cateva sute) s-au adunat sa aprofundeze un subiect. It feels like home here.
Cafeaua pusa la dispozitie in lobby-ul impozant al hotelului Intercontinental ne-a dat un boost de energie si ne-a pregatit pentru avalansa de informatii pe care expertii EY ne-au pus-o la dispozitie. La conferinta au fost invitati si reprezentanti ai Ministerului Muncii, Inspectiei Fiscale.
Conferinta s-a numit Mobilitatea Fortei de munca si a fost un eveniment organizat de EY si AvocatNet.ro. A avut ca tema principala noile obligatii impuse angajatorilor care detaseaza angajati in afara Romaniei si celor care detaseaza angajati in Romania.
Un subiect vast cu implicatii si ramificatii inimaginabile poate, pentru majoritatea contabililor care nu se lovesc de aceasta problema in mod curent.
Studiu EY a aratat o realitate pe care noi, firmele minuscule o cunoastem prea bine:
- 75% dintre firme nu au o perspectiva corecta asupra termenilor din lege; pe scurt confunda delegarea cu detasarea, indemnizatia de detasare cu diurna etc.
- 70% dintre firme nu monitorizeaza transferurile de personal, adica nu au o evidenta clara a persoanelor care pleaca sa lucreze pe teritoriul altui stat, nu stiu pe ce perioada se intampla acest lucru si nici daca persoanele se vor intoarce sau nu.
- 64% dintre firme au acumulat penalitati datorita nerespectarii legislatiei privind mobilitatea muncii.
De ce este important acest studiu? Pentru ca arata foarte clar faptul ca firmele nu cunosc si nu respecta legislatia privind delegarea si detasarea. Iar parerea mea este ca problema incepe cu necunoasterea ei, lucru pe care mi l-am propus sa-l rectific prin aceasta serie de articole. Mereu am spus ca, daca tot incalci o lege, macar incalc-o in cunostinta de cauza!
CUM AFECTEAZA MOBILITATEA FISCALITATEA UNEI COMPANII
Contrar primei idei care va vine in minte, si care mi-a venit si mie in minte, cand vorbim de delegare si detasare, ariile afectate de incadrarea incorecta a acestor operatiuni, sunt multiple. Problema nu se rezuma doar la a determina daca respectiva persoana are dreptul sau nu la o anume diurna si daca diurna respectiva este sau nu cheltuiala deductibila pentru societate.
Ariile afectate au legatura si cu:
Asigurari sociale – ce ridica probleme de natura: unde va fi salariatul pe perioada detasarii asigurat? unde are obligatia sa plateasca contributiile? oare este asigurat in ambele state?
Prestatii – lipsa acordurilor cu anumite tari, pot transforma o detasare intr-o prestatie de servicii din punct de vedere fiscal, angrenand anumite impozite de plata, lucru la care nu te gandesti in prima faza; cred ca nici in a doua.
Risc de incadrare ca sediu permanent – exista cazuri in care detasarea unor angajati pe o anumita perioada sa duca la concluzia ca firma respectiva are un sediu permanent in tara unde a detasat angajatii.
Impozit venit si evitarea dublei impuneri – (asumarea de catre companiei a costurilor de declarare si plata a impozitelor care in mod normal i-ar reveni angajatului – da, companiile mari fac asta! )
Respectarea legislatiei muncii din fiecare tara unde detasam – fiecare tara are reguli proprii, care se pot aplica din prima zi sau dupa un anumit timp de cand angajatul este detasat acolo;
CADRUL LEGISLATIV PENTRU DETASARI TRANSNATIONALE
Folosim cuvinte alambicate, cum ar fi transnational si mobilitate pentru ca nu e intodeauna corect sa folosim termeni ca delegare si detasare. Pentru ca noi aici in Romania, conform legislatiei noastre, una intelegem prin delegare/detasare iar legislatia europeana intelege altceva. Asa ca folosim aceste cuvinte – mobilitate/transnationala – ca sa ne referim altfel la niste notiuni care creaza confuzii cand pui alaturat legislatia noastra de cea europeana. Vom vedea in episodul 2 al acestei serii, diferentele majore dintre ce intelegem noi si ce intelege legislatia europeana prin detasare.
Asadar, legile pe care trebuie sa le visam noaptea cand avem deplasari in afara teritoriului tarii noastre sunt urmatoarele:
Legea 344/2006 si H.G 104/2007
Aceste doua acte normative reprezinta baza legislativa a detasarii in UE si vor suferi in curand modificari, asa ca urmariti-le indeaproape.
Codul Fiscal si Codul Muncii
Cand vorbim de mobilitate transnationala (trimitem oameni in afara Romaniei sau primim oameni din afara Roamaniei) aceste doua acte normative se aplica tangential si doar coroborand legislatia nationala cu cea europeana, in sensul in care fireste, primeaza cea europeana. Cu exceptia momentului cand legislatia europeana e mai favorabila angajatului, atunci primeaza aceasta. Oricum, la noi, nu prea e cazul de aceasta exceptie: salariile sunt mai mici, timpul de munca mai mare, pauzele mai rare. Poate zilele libere sa fie mai multe.
Regulament 883/2004 si Regulamentul 987/2009.
Regulamentul 883/2014 a intrat în vigoare la 1 mai 2010 şi în prezent se aplică numai la nivelul UE. Alături de Regulamentul nr. 987/2009 de stabilire a procedurii de punere în aplicare, acest pachet legislativ include normele decoordonare modernizată a sistemelor de securitate socială.
Versiunea consolidata a Regulamentului 883/2004 o puteti gasi aici.
Regulamentul 987/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului din 16 septembrie 2009 de stabilire a procedurii de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate socială, astfel cum a fost modificat prin Regulamentul (UE) nr. 1244/2010 al Comisiei, Regulamentul (UE) nr. 465/2012 şi Regulamentul (UE) nr. 1224/2012 al Comisiei.
Versiunea consolidata a Regulamentului 987.2009 o puteti gasi aici.
Atat pentru astazi. In articolul urmator vom vorbi despre ce intelegem noi in Romania si ce intelege legislatia europeana prin prin detasare. Diferentele sunt majore, implicatiile nerespectarii legislatiei europene, pe masura.