Despre ce vorbim in articol
Am avut ocazia si placerea sa particip la Conferinta organizata de BusinessMark cu tema Financial Outcome, Inchiderea anului financiar 2022 si noutati fiscale 2023. Informatiile aflate acolo mi s-au parut atat de interesante incat am decis sa vi le impartasesc si voua, desi sunt dintr-o sfera mult peste nivelul unui contabil care are ca si clienti microintreprinderi sau peste nivelul unui mic antreprenor la inceput de drum.
Si totusi cred ca e important sa fim expusi si la astfel de informatii, atat ca si profesionisti contabili cat si ca antreprenori.
De ce e bine sa participi la conferinte de top, cu informatii mult peste nivelul tau.
Dupa cum stiti, noi suntem o firma de contabilitate mica, ce lucreaza in prezent in proportie de 99% cu firme mici si foarte mici din domeniul serviciilor. Avem si cativa clienti mai maricei, ramasi cu noi din vremuri imemoriale, dar in principiu lucram cu antreprenori la inceput de drum, nu cu multinationale.
Din acest motiv informatia pe care o gasiti atat pe blog cat si pe canalul meu de YouTube este gandita pentru acestia. Iar eu stau toata ziua cu nasul in legi care ii privesc pe ei.
Cu toate acestea, din cand in cand imi place sa iau contact si cu o informatie la nivel mai inalt, adresata multinationalelor, firmelor care fac parte din conglomerate si grupuri internationale. Ele imi dau o perspectiva despre unde ne indreptam si despre ce ne asteapta.
Pentru ca o mare parte din lucrurile pe care le aplicam acum doar la firme mamut, se vor implementa si la firme micro. Intotdeauna e bine sa ai o perspectiva de ansamblu, sa vezi toata padurea, si nu doar imaginea de la firul ierbii.
De aceea, va indemn sa cititi si sa intrati in contact cu tot felul de informatii, fie ca vi se aplica, fie ca nu. Veti vedea ca la un moment dat veti incepe sa puneti lucrurile intr-un context cu totul diferit.
Si aflati termeni noi si cool, cum ar fi: structuri de cash-pooling, in house banking sau ca acum exista Standarde IFRS pentru sustenabilitate.
Evitarea dublei impuneri. Noutati.
Stim ca pana acum, pentru a evita dubla impunere in 2 sau mai multe state, aveam conventiile de evitare a dublei impuneri. In functie de prevederile acestora, puteam sa deducem in Romania anumite impozite platite in alte state sau sa evitam retinerea la sursa a anumitor impozite in Romania.
Ei bine in 2022 s-au introdus ceea ce numim MLI - Multilateral Convention to Implement Tax Treaty.
Acestea nu inlocuiesc conventiile de evitarea a dublei impuneri, ci adauga la ele. Adica acestea trebuiesc citite in paralel.
Totodata aceste MLI-uri primeaza in fata conventiilor, adica daca prevederile sunt diferite, se aplica cu precadere cele din MLI.
Ca un MLI sa poata fi aplicat, el trebuie sa fie adoptat atat de catre Romania cat si de tara pentru care se doreste aplicarea.
Ele au fost introduse in legislatie in 2022 si se vor aplica incepand din 2023.
Deci de acum incolo, pe langa tratatele de dubla impunere trebuie sa citim in paralel si aceste MLI-uri si sa decidem: daca putem aplica MLI-ul pentru tara din speta noastra si daca exista informatii contrare fata de coventie.
Partea si mai dificila este ca aceste MLI-uri sunt in continua schimbare, deci o speta pe care ne-am lamurit acum o luna, s-ar putea sa aiba alta rezolvare astazi, deoarece intre timp sa se fi modificat MLI-ul.
Preturi de transfer. Ce se intampla in practica.
Prezentarea referitoare la preturile de transfer a avut ca motiv central, diferenta dintre ce scrie in lege, la nivel teoretic si care este efectiv practica ANAF, atunci cand se vine in control pe domeniul acesta de dosare de preturi de transfer.
Aceasta informatie a fost prezentata de firma Atipic, firma specializata in consultanta pentru intocmirea dosarelor preturilor de transfer. Iata ce informatie am sintetizat eu:
Desi legislatia permite ca in Romania sa se foloseasca un dosar de preturi de transfer realizat la nivel de grup, in practica exista mai multe motive pentru care aceasta practica nu ar fi favorabila firmei din Romania.
Intre aceste motive avem:
- Dosarul intocmit la nivel de grup nu este facut sa indeplineasca cerintele nescrise ale autoritatilor fiscale locale.
- Elementele obligatorii din legislatia romeasca (respectiv Ordinul 442/2016 nu se regasesc in aceste dosare de preturi de transfer intocmite de firma mama.
- Romania are access la baza de date TP Catalyst/Oribis/Amadeus si face verificarile documentatiei prezentate pe aceste baze de date. Pentru o buna colaborare cu ANAF-ul, documentatia ar trebui intocmita folosindu-se aceste baze de date.
- In documentatia intocmita trebuie mentionat ca intai se cauta o corelare a preturilor la nivelul Romaniei, pe piata locala. Daca nu se face aceasta mentiune, documentatia poate fi invalidata de catre ANAF. Daca dosarul este realizat de catre alta tara, aproape niciodata aceasta mentiune si analiza nu este facuta.
S-a discutat si despre obligativitatea de a depune "Country by country reporting", respectiv au obligatia depunerii acestei raportari firnele care fac parte dintr-un grup multinational care are o cifra de afaceri mai mare de 750 milioane EURO/an.
In legislatia din Romania avem urmatoarele 2 declaratii:
- declaratia R405
- declaratia R404
Aceasta raportare este importanta deoarece incepand cu anul 2022 aceasta a fost introdusa de catre ANAF in analiza de risc a unei firme.
Ca si concluzie, s-au evidentiat urmatoarele ca fiind bune practici:
- La nivel de grup, nu transmiteti dosarul pretului de transfer asa cum il primiti, ci revizuit de consultanti locali; la fel si pentru studiile de comparabilitate
- Verificati daca aveti obligatia "Country by country reporting".
Recomandarea finala ar fi ca in cazul in care exista obligativitatea intocmirii acestui dosar, acesta sa se realizeze folosind un consultant local, ce cunoaste specificatiile necesare pentru Romania.
Cu siguranta eu voi transmite aceasta informatie mai departe catre clientii mei care pot avea obligatia in urma unui control ca la cererea ANAF sa intocmeasca acest dosar de preturi de transfer.
2023. La ce sa ne asteptam
Parerea mea este ca anul 2023 va fi unul foarte haotic. Conformarea voluntara a crescut in ultimii ani enorm deoarece oamenii plateau ceea ce ei percepeau ca si "taxare decenta". Incepand cu 2023, majorarea taxelor cumulata cu scaderea nivelului de trai pentru toate clasele sociale, va duce nu numai la o explozie a nefiscalizarii veniturilor (practic o intoarcere in paleoliticul din 2008) dar si la un haos generalizat in capul si in bugetul contribuabilului.
In 12 decembrie noi inca nu stim ce regim fiscal aplicam in 2023 si pentru ce firme.
Urmatoarele prevederi foarte importante nu sunt inca oficializate si le asteptam ca pe painea calda:
Plafonul de 500.000 euro pentru sa se aplice pentru veniturile anului 2023 nu 2022. Momentan asa cum este legea formulata se aplica si pentru veniturile anului 2022.
Clarificarea ca pentru primele 9 luni din 2022 cota de impozit pe dividend este de 5% si nu se va recalcula la 8%. Mie nu mi se pare ca era nevoie de o clarificare, dar e bine venita!
Precizarea expresa ca firmele de consultanta fiscala (doar acestea si NU TOATE firmele care efectueaza consultanta) vor putea ramane in continuare micro indiferent de procentul in care realizeaza venituri din consultanta si management
Obligatia detinerii POS este doar pentru firmele cu incasari in numerar cu o valoare mai mare de 10.000 euro/anual (50.000 lei); asa cum este legea acum, conteaza cifra de afaceri a firmei si nu sumele incasate in numerar
Opinie Scrisa Prealabila vs. Solutia Individuala Fiscala Anticipata ANAF – Ordin 1233/2021
Diferentele intre Opinia scrisa prealabila si Solutia Individuala Fiscala (SFIA) sunt multiple si toate mi se par importante.
Una dintre cele mai importante este faptul ca Opinia prealabila poate fi folosita doar pentru operatiuni care deja au avut loc (si nu viitoare), pe cand SFIA doar pentru operatiuni viitoare (si nu care au avut deja loc).
Un alt lucru care mi s-a parut important este ca o Opinie scrisa data intr-o speta unui contribuabil nu poate fi folosita de catre alt contribuabil, in sensul in care ANAF nu o va recunoaste ca valida decat in cazul celui pentru care a emis-o. Oricum Opinia emisa de ANAF are doar titlul de recomandare si nu reprezinta act administrativ fiscal.
SFIA insa, pentru a fi emisa are un cost de 5.000 euro/bucata. De ce e importanta mentiunea asta /bucata? Pentru ca SFIA se poate cere pentru o singura obligatie, respectiv daca ai o speta care include si TVA si impozit pe profit, iti trebuie 2 SFIA, deci de 2 ori cate 5.000 euro.
Daca vi se pare ca acum suna prost, ANAF are in proiect deja sa modifice conditiile emiterii SFIA intr-un mod in care aceasta Solutie Fiscala Anticipata nu va mai folosi nimanui. Din proiect fac parte urmatoarele modificari:
- SFIA nu va fi valida daca ANAF are suspiciuni ca doresti sa o folosesti pentru planificare fiscala agresiva
Treatmentul fiscal este aplicat exclusiv operatiilor realizate DUPA emiterea SFIA de catre ANAF. In conditiile in care emiterea SFIA poate dura si 2 ani, inseamna ca tranzactia nu se poate efectua pana la primirea SFIA.
SFIA va putea fi revocata, actiunea nefiind prevazuta momentan in Codul de procedura fiscala
4 Comments
Multumim pentru informatii. Ca de obicei, extrem de utile si la obiect. A existat anterior o discutie in ceea ce priveste incadrarea la impozitul pe venit de 16% a societatilor care obtin >20% venituri din consultanta. Nedumerirea era daca se vor lua in considerare veniturile din 2022 sau aceasta incadrare se va face pe baza veniturilor din 2023. Din cunostiintele tale, exista o clarificare in acest sens?
Inca nu avem o lamurire. Asteptam publicarea acestor modificari in jur de 15 decembrie (cand se judeca la CCR contestatia) si speram ca dupa sa fie promulgata si publicata in monitorul oficial.
Multumesc. Banuiesc ca si setul de criteriil dupa care se va stabili ce inseamna mai exact ‘consultanta’ este inca o necunoscuta.
Nu, dar parerea mea este ca nici nu vom avea cine stie ce definitie prin norme. Vom vedea.