Ce zi mai potrivita sa dezbatem definitii, decat una torida de vara in care ai face orice altceva decat sa citesti legi. Si macar de ar fi atat de simplu, dar ce sa vezi, definitia consultantei si managementului nu se afla in Codul Fiscal. Cu alte cuvinte din punct de vedere fiscal nu avem o definitie a acestor 2 activitati. Trebuie sa ne indreptam atentia spre DEX.
Dar hai sa plecam de la ce a cauzat situatia asta.
Consultanta si managementul din 2023. De fapt, din 2022
Noile reglementari fiscale limiteaza obiectul de activitate in cazul SRL-urilor care vor sa ramana microintreprinderi in anul 2023. Astfel, incepand cu 1 ianuarie 2023 societatile care realizeaza mai mult de 20% din veniturile totale din activitati de consultanta si management nu vor mai putea fi impozitate ca microintreprinderi.
Dar nu este atat de simplu. Asa cum arata textul de lege in acest moment si in lipsa oricaror alte norme si precizari, pentru stabilirea regimului aplicabil in 2023 se vor lua in calcul natura veniturilor realizate in 2022.
Astfel daca in 2022 deja ai desfasurat activitati de consultanta sau management peste plafonul de 20% sau daca intreaga ta activitate este de consultanta sau management, atunci nu mai poti aplica in 2023 sistemul de impozitare micro.
Parca vad ca pe 31.12.2022 sau de ce nu, chiar pe 3,4 ianuarie 2023, sa vina cu niste dispozitii tranzitorii care sa combata actualul text de lege, asta dupa ce noi ne-am batut capul luni de zile, am inchis si deschis firme noi, trecut pe PFA, intr-un cuvant ne-am dat toata viata peste cap. De ce nu, e distractiv sa te uiti la “oamenii muncii” alergand ca niste gaini fara cap, in timp ce tu, ala care ar fi trebuit sa scrie o lege mai clara, zaci printr-un resort de lux, probabil tot pe banii nostrii.
Cum incadram consultanta si managementul?
Definitia de consultant din DEX este urmatoarea:
CONSULTÁNT, -Ă s.m. și f. Specialist al unei instituții etc. care dă indicații, pune concluzii și face diferite lucrări care privesc specialitatea sa
Definitia de pe Wikipedia are un sens mult mai larg, vine la pachet si cu exemple de activitati de consultanta si management.
Veti spune, asa cum si mie mi-a trecut prin minte, ca nu se poate face o incadrare fiscala in baza unei definitii de pe Wikipedia. Dar, atunci de ce am face-o in baza unei definitii din DEX? Situatia e absurda.
La Normele de aplicare ale art 223 din Codul fiscal avem urmatoarea precizare:
(2) Încadrarea în categoria veniturilor din prestări servicii de consultanță și de management se efectuează prin analiza contractelor încheiate și a altor documente care justifică natura veniturilor.
Anterior 01.01.2018, se aplica acelasi sistem, respectiv nu poti fi micro daca veniturile tale depasesc 20% din consultanta si management. In perioada in care a mai fost in vigoare aceasta prevedere existau si norme de aplicare, textul fiind identic cu cel de mai sus. Poate fi o informatie utila pentru cei ce asteapta normele de aplicare pentru aceasta parte. Pot avea o surpriza de tipul “copy-paste” din legislatia anterioara lui 2018.
Suna simplu de incadrat si verificat. Facem contractul cu obiectul de activitate “corect”, ne asiguram ca nu include consultanta si management, avem grija ce scriem in descrierea facturilor, in situatiile de lucrari si chiar in emailurile catre clienti (da, suna a paranoia dar nu e!).
Eu ma tem ca nu vom scapa atat de usor. Ma tem ca in lipsa unor norme clare, a unor precizari pe care le asteptam toti si nu cred ca o sa vina, sau nu o sa vina la timp, ramane la interpretarea inspectorului care vine in control. Si daca e sa fim cinstiti, nici macar la interpretarea lui nu va fi, ci in functie de “directivele primite de sus”. Daca i se va spune sa scoata din prestarea aia de servicii cata consultanta sau mangement poate, astfel incat sa se depasesasca cei 20% permisi, atunci asta va face, chiar daca i se va parea si lui ridicol.
As mentiona si faptul ca cel mai important este ceea ce faci in mod efectiv, activitatea desfasurata in mod efectiv (si nu codul CAEN pe care il ai autorizat). Daca nu faci consultanta si management, nu ai de ce sa te temi; ANAF-ul va veghea. Asa cum am spus si in articolul trecut, parerea mea este ca nu exista prestare de servicii fara o componenta de consultanta. Si un email pe care il trimiti clientului cu o recomandare despre care dintre serviciile pe care le oferi i se potriveste mai bine (tu spaland masini sau canapele), aia e consultanta. Cu un asemenea grad de interpretare, ar trebui sa ne asteptam la orice in cadrul unui control.
Mai multe despre modificarile fiscale aplicabile din 2023 si ce poti face, poti citi aici.
Si totusi, concret…
Pentru ca nu e prudent sa stam cu mainile in san in asteptarea unor precizari, niste actiuni clare pe care le poti intreprinde acum sunt:
Defineste-ti activitatea mai in amanunt
In sedintele de consultanta intalnim multi oameni care spun: eu fac IT! Dar ce faci exact? Scriere cod, design, web development, sau mai degraba project management, consultanta pe proiecte si alte asemenea lucruri pe care tu le-ai numit generic “servicii IT”?
Sau eu fac dezvoltare personala! Dar ce faci exact? Training sau consultanta pura?
Sau eu fac campanii de publicitate! Dar ce faci exact? Executi un brief, esti simplu creator de continut, sau fac management si implementare pentru acea campanie?
Sau eu fac design! Dar ce faci exact? Creezi ceva la indicatiile clientului sau realizezi si conceptul in concordanta cu valorile si mesajul companiei tale?
Sau eu fac consultanta tehnica! Esti sigur ca faci consultanta, adica le explici altora cum e mai bine sa faca, sau chiar intinzi fire, montezi cabluri si aparatura? Atunci nu ar mai fi consultanta.
Dupa cum vedeti, orice tip de serviciu poate avea o componenta de consultanta. In general, oamenii se blocheza cand ii intreb ce activitate desfasoara. “Pai IT”. “Nu, nu, spune-mi exact ce faci intr-o zi de munca, operatie cu operatie”. Poate scrii cod, dar daca mai ai si sedinte cu echipa pe care o coordonezi, indrumi, sau chiar te ocupi de integrarea mai multor echipe separate, acela este project management.
Analizati bine situatia si ganditi-va de fapt ce prestati. Si ce procent din veniturile generate de activitatea voastra ar putea fi percepute ca venituri din consultanta sau management.
Studiaza contractele cu clientii
Odata stabilita exact activitatea prestata, asigura-te ca aceasta se reflecta exact si detaliat in obiectul contractelor incheiate cu clientii tai. Nu lasa loc de interpretari; acolo unde tu nu vii sa precizezi, va preciza imaginatia inspectorului. Daca este cazul, inlocuieste contractele, dar ai grija sa analizezi si ce ai prestat pe 2022, deoarece in baza acestor venituri realizate vei putea sa optezi sau nu pentru impozitul micro in 2023.
Detaliaza descrierea facturii & anexele de lucrari & procesele verbale de predare-primire
Descrierea facturilor si a tuturor anexelor, situatiilor de lucrari si a oricaror altor documente relevante trebuie sa fie in concordanta cu obiectul contractului incheiat si sa exprime acelasi tip de servicii, si evident in concordanta cu situatia reala de fapt.
Ca sa atingem si acest subiect “delicat” si anume “Cum va putea ANAF sa imi demonstreze mie ca fac X si nu Y?”. Nu, nu! TU trebuie sa ii demonstrezi ANAF-ului ca nu faci consultanta si management. Inspectorul ANAF nu trebuie sa iti demonstreze tie nimic. Eu va intocmi un raport de inspectie fiscala si va emite o decizie de impunere pentru impozitele suplimentare constatate, iar daca tu nu esti de acord cu interpretarea lui, va trebui sa mergi in instanta, ceea ce inseamna peste 3-5 ani vei afla si ce a crezut un judecator despre situatia ta; in acest timp nu se suspenda automat obligatia ta de a achita sumele constatate in plus la control. De aceea, cu cat mai multe hartii ai ca iti sustin cauza, cu atat mai bine.
Sunt foarte multe persoane care cred ca daca nu au contract, au o facturacu o descriere generala si daca in general nu au alte acte justificative, ANAF nu o sa aiba ce sa le faca. In 2022, nu pot sa am decat o singura reactie la aceasta abordare: LOL…
Ce solutii ai daca in 2022 ai facturat consultanta sau management
In situatia in care activitatea pe care o prestezi in mod efectiv nu este de consultanta sau management, dar din orice motive, in 2022 tu ai facturat servicii de consultanta sau management mai mult de 20% din totalul veniturilor tale si doresti sa iti pastrezi impozitarea micro, atunci solutia ar fi inchiderea firmei actuale si deschiderea alteia noua. Desigur, pe noua firma trebuie sa respecti pasii de mai sus in ceea ce priveste contractele, facturile si anexele aferente.
In situatia in care activitatea pe care o prestezi in mod efectiv chiar este de consultanta sau management, ai doua variante:
- migrarea catre un PFA, unde activitatea de consultanta sau mangement nu face nici o diferenta din punct de vedere al taxarii
- sa ramai SRL si sa treci la noua impozitare, impozit pe profit. Aceasta alegere ar face-o microintreprinderile care au multe cheltuieli, poate chiar stocuri si pentru marja de profit este mica iar 16% la acea marja de profit poate fi undeva pe langa cei 3% impozit micro platiti pana in prezent.
Separat de problema cu consultanta si managementul, la un calcul general, cu noua impozitare din 2023:
- daca realizezi venituri sub 5.100 lei/luna, este mai avantajos un PFA in sistem real
- daca realizezi venituri peste 5.100 lei/luna, este mai avantajos un SRL, chiar si in conditiile in care trebuie sa platesti impozit pe dividende majorat la 8% si sa ai un salariat cu norma intreaga.
5.100 lei reprezinta venitul lunar net peste care cei care au PFA trebuie sa achite contributia de sanatate si pensie calculata la plafonul de 24 salarii minime pe an, iar la SRL, la aceeasi suma facturata nu vei plati sanatatate la 24 salarii minime (doarece desi ai acelasi venit facturat, dividendele ridicate vor fi mult mai mici, pentru ca profitul firmei va fi diminuat cel putin cu valoarea cheltuielii cu salariile + contabilitatea). Mai mult, la PFA aveti si contributia de pensia care se dubleaza.
Daca ai intrebari poti apela la o sedinta de consultanta.
Explicam pe intelesul tau legislatia. Pentru freelanceri si nu numai.
Daca ai intrebari din domeniul legislativ, taxe, impozitare investitii (crypto si NFT), infiintari si inchideri SRL, obligatii legale si fiscale freelanceri, stabileste o sedinta online prin accesarea calendarului de programari.
6 Comments
Buna ziua, foarte util articolul, multumim!
Daca pe un SRL cu CAEN 6201 cu contract prestare servicii software (scriere de cod) am scris pe facturile din primele 9 luni “Servicii de consultanta software conform contract…” se mai poate face ceva ca sa nu trec la impozit pe profit?
Practic am gresit formularea pe factura, intrucat eu nu fac consultanta, ci efectiv scriere de cod, conform contractului si CAEN-ului. As putea doar sa fiu penalizat pentru descrierea eronata a serviciului de pe factura, dar fara sa trec la impozit pe profit?
Multumesc!
Daca ati gresit corectati facturile! Da, activitatea va fi reincadrata ca si consultanta daca facturile vor ramane asa.
Multumesc pentru raspuns! Firma de contabilitate cu care lucrez considera ca nu pot modifica facturile inregistrate in contabilitate deja.
Practic este vorba despre 8 facturi unde ar trebui sa scot cuvantul “consultanta”.
Nu am depus niciun bilant interimar anul acesta, deci ma gandesc ca nu ar trebui sa afecteze nimic aceasta modificare.
Nu prea stiu cum sa procedez..
Firma dvs. de contabilitate actioneaza prudent si probabil nu doreste sa isi ia anumite riscuri atat pentru dvs cat si pentru ei.
Legat de lipsa contractului, profit de ocazie si de faptul ca lucrati cu clienti care factureaza pentru diverse platforme online, caz in care ma regasesc si eu. De obicei, platforme ca Google Adsense, Apple etc emit doar un Payment Receipt si fac plata automat la final de luna. Eu le emit o factura la care atasez acel “payment receipt”. Este suficient?
Pana acum, am consultat mai multi contabili, dar prestarea de servicii online/colaborarea cu platforme online fiind un domeniu oarecum nou la noi, mi-au dat 2 tipuri de raspunsuri:
1. să printez termenii si conditiile (TOS) platformei pe care o folosesc si asta ar ține loc de contract – de multe ori TOS-urile sunt disponibile doar în engleză.
2. să emit facturi DOAR dacă există un contract semnat între părți (eu, ca SRL și platforma online: Google, Apple etc) – ceea ce e imposibil deoarece știm cu toții că astfel de companii nu semnează contracte cu orice freelancer 🙂
Emiterea unei facturi este conditionata de existenta unui contract scris? Pot fi probleme la un control, in cazul in care am doar facturi in care specific “prestari servicii publicitate online” / “prestari servicii marketing online”, fara un contract semnat? Mai ales in contextul reincadrarii impozitului la micro si a nebuniei cu veniturile din consultanta.
Sunt foarte curios de interpretarea dvs, ce solutii există, deoarece probabil v-ati intalnit deja cu aceasta problema in practica de zi cu zi la freelancerii care lucreaza cu platforme online.
In opinia mea varianta 1 este corecta. Daca lipsa contractului ne-ar absolvi de obligativitatea scrierii facturii, nimeni nu ar mai face contracte.