Acestea sunt masurile publicate in MO Sambata 21 martie 2020. Pe masura ce vor aparea si alte precizari, voi updata articolul. Am impartit informatia in doua parti, astfel incat sa cititi doar partea ce va intereseaza.
DE INTERES PENTRU TOATE FIRMELE
Depunerea declaratiilor si plata impozitelor/taxelor
Depunerea declarațiilor fiscale NU a fost amânată. Pe perioada starii de urgenta si 30 de zile dupa terminarea acesteia nu se vor calcula dobanzi si penalitati pentru neplata sumelor scadente in aceasta perioada.
Acest lucru va fi util persoanelor care doresc sa participe la licitatii, in sensul in care aceste obligatii nu vor aparea ca fiind restante pe certificatul fiscal obtinut de la ANAF.
Se suspenda toate popririle pe conturi existente inainte de declararea starii de urgenta si nici nu se vor mai institui altele noi. Masura va ramane in vigoare 30 de zile dupa ce starea de urgenta inceteaza.
Suspendarea se aplica automat, de catre banci sau tertii popriti, fara sa fie nevoie de nici o formalitate din partea organelor fiscale.
Termenul pentru plata impozitelor locale, anume – masini, teren, cladiri – a fost amanat din data de 31.03.2020 la 30.06.2020 cu pastrarea bonificatiei de 10%.
Amanarea (nu scutirea) la plata a chiriilor si a utilitatilor
Persoanele care pot beneficia:
- IMM-urile;
- notarii, avocații și executorii judecătorești (mai multe detalii urmând a fi stabilite prin hotărâre ulterioară de Guvern);
- cabinetele medicilor de familie și de stomatologie, dacă în ele își desfășoară activitatea cel mult 20 de persoane (mai multe detalii urmând a fi stabilite prin hotărâre ulterioară de Guvern);
Conditii pentru a beneficia:
- să dețină certificat de stare de urgenta emise de Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri și numai în perioada stării de urgență
- să-și fi întrerupt activitatea total sau parțial în baza deciziilor emise de autoritățile publice pe perioada stării de urgență decretate.
Din ce informatii exista in prezent, se pare ca doar firmele afectate direct de deciziile emise de autoritati vor putea beneficia de aceste amanari la plata.
Procedura pentru obtinerea certificatului de stare de urgenta va fi publicata ulterior.
Amanarea termenului de depunere a declaratiei de beneficiar real pentru SRL si ONG-uri
Se amana termenul de depunere a declaratiei de beneficiar real pentru toate situatiile in care depunerea era obligatorie, pe perioada starii de urgenta si 3 luni de la iesirea din starea de urgenta.
Acest lucru este important deoarece acum contabilii pot face bilanturile de final de an pentru aceia care au nevoie de aceasta situatie pentru a prelungi credite sau linii de credite sau pentru a aplica pentru unele noi, fara ca administratorii sa trebuiasca sa mai depuna la ONRC de urgenta aceasta declaratie.
DE INTERES DOAR PENTRU FIRMELE CU SALARIATI
CONCEDIU PLATIT pentru parintii care au COPII SUB 12 ANI pe perioada cat scolile si gradinitele sunt inchise
- NU pot beneficia de zilele libere persoanele aflate în concediu de odihnă /fără plată, șomaj tehnic, cele aflate în concediu pentru îngrijirea copilului, nici pentru posturile care permit telemunca sau munca la domiciliu.
- Pentru zilele de vacanta scolara nu se acorda indemnizatia pentru concediul platit.
- Cererea pentru acordarea zilelor libere va fi însoțită de o copie a certificatului/certificatelor de naștere al/ale copilului/copiilor și de o declarație pe propria răspundere a celuilalt părinte, din care să rezulte că acesta nu a solicitat la locul său de muncă zile libere ce i s-ar cuveni, potrivit Legii nr. 19/2020, și nici nu se află în una din situațiile descrise mai sus.
- În ceea ce privește modul de plată a zilelor libere acordate părinților, s-a stabilit că pentru fiecare zi liberă, angajatorul acordă părintelui o indemnizație în cuantum de 75% din salariul de bază, dar nu mai mult de 75% din câștigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat.
- Angajatorii pot cere de la stat numai indemnizația netă, încasată efectiv de părinte. Impozitele aferente acestui concediu vor fi suportate de angajator.
SOMAJ TEHNIC
Pentru companiile care sunt nevoite să-și închidă afacerile din decizia autorităților, în timpul stării de urgență, statul acoperă integral indemnizația de șomaj tehnic. Indemnizatia va fi acordata in baza certificatului de urgenta emis de Ministerul Economiei.
Totodată, statul ajută și alte firme care au salariați în șomaj tehnic, dacă au fost afectate indirect de coronavirus, dar în anumite condiții. Aceste conditii sunt:
- Firma face dovada ca in luna pentru care cere subventia incasarile au scazut cu 25% fata de media incasarilor (nu a sumelor facturate, ci a incasarilor) inregistrate in perioada ianuarie – februarie 2020;
Subventia se va acorda in baza unei declaratii pe propria raspundere în care se specifică diminuarea încasărilor și faptul că angajatorul nu are capacitate financiară pentru a plăti toți salariații.
- Angajatorii pot beneficia de plata indemnizației prevăzută pentru cel mult 75% dintre angajații care au contracte individuale de muncă active la data intrării în vigoare a ordonanței. Angajatorii cu un singur angajat nu pot beneficia de aceasta subventie.
Subventia este supusa impozitarii cu toate impozitele aferente salariilor, dar declararea si plata acestora se va face pe 25 ale lunii urmatoare celei in care se primesc banii.
Decontarea se va face in termen de 30 de zile de la depunerea documentatiei.
2 Comments
Buna dimineata ! Am incercat sa completez o Declaratie unica PFA pentru inchidere 2019,Venituri in sistem real si nu am gasit in noul formular Rubrica in care se scade impozitul platit anticipat…veniturile sunt mai mici pentru obligatiile de plati CAS si CASS ! Formularul e definitivat ,nu se acorda nici o reducere la plati ? Multumesc mult !
S-a modificat formatul declaratiei, si nu se mai completeaza impozitul platit anticipat, doar impozitul total. Nu sunt reduceri pentru plata anticipata in 2019 sau in 2020.