Ce citim in articol:
- SRL MICRO - incepand cu 01.01.2024
- SRL PROFIT - TRECEREA LA IMPOZIT PE PROFIT - incepand cu 01.01.2024
- PFA in 2024 - incepand cu 01.01.2024
- PFA + alte venituri - incepand cu 01.01.2024
- SOLD MAXIM CASIERIE - in 15 zile de la publicarea in MO, 11 noiembrie 2023
- INVESTITII LA BURSA - prevederi deja in vigoare
- ALTE MODIFICARI
- SI CATEVA CONSIDERATII PERSONALE
Dupa o vara tumultoasa si in jur de 10 versiuni de drafturi cu modificari fiscale (unele oficiale, altele nu), avem intr-un final si varianta finala a legii, publicata in Monitorul Oficial.
Regasiti mai jos modificarile care intra in vigoare, si care se aplica in marea lor majoritate, incepand cu 1 ianuarie 2024.
In acest articol nu veti regasi absolut toate modificarile, ci doar pe cele mai importante, si care se aplica industriilor cu care eu colaborez. In general vorbim de IT, industriile creative (marketing, publicitate, influenceri), vanzare de produse digitale si servicii online.
Stiu ca e mult de citit si de asimilat, asa ca luati-va o cafea si cititi-l o data, de doua ori, in zile diferite, pana va familiarizati cu informatia. Primul pas in a lua cea mai buna decizie pentru afacerea ta, este sa detii informatia corecta.
SRL MICRO - incepand cu 01.01.2024
Vor exista 2 cote de impozitare, respectiv vom avea: 1% si 3%.
Cota de 1% impozit aplicat la venitul micro se va aplica pentru firmele cu venituri de pana in 60.000 euro/an, calculat la cursul BNR din 31.12 a anului precedent.
Cota de 3% impozit aplicat la venitul micro se va aplica pentru firmele cu venituri de peste 60.000 euro/an sau cu domeniu de activitate: IT, editare software (CAEN 5821 si CAEN 5829) , activitati de realizare a software-ului la comanda (CAEN 6201), si CAEN 6209 alte activitati de servicii privind tehnologia informatiei.
Alte coduri CAEN pentru care se aplica cota de 3%: 5510 – Hoteluri şi alte facilități de cazare similare, 5520 – Facilități de cazare pentru vacanțe şi perioade de scurtă durată, 5530 – Parcuri pentru rulote, campinguri şi tabere, 5590 – Alte servicii de cazare, 5610 – Restaurante, 5621 – Activități de alimentație (catering) pentru evenimente, 5629 – Alte servicii de alimentaţie n.c.a., 5630 – Baruri și alte activități de servire a băuturilor, 6910 – Activități juridice – numai pentru societățile profesionale cu personalitate juridică, constituite de avocați potrivit legii, 8621 – Activități de asistență medicală generală, 8622 – Activități de asistență medicală specializată, 8623 – Activități de asistență stomatologică, 8690 – Alte activități referitoare la sănătatea umană.
Astfel, firmele care in timpul anului 2024 depasesc plafonul de 60.000 euro/an calculat la cursul valutar BNR valabil la 31.12, sau incep sa desfasoare una dintre activitatile de mai sus, vor plati 3% impozit micro incepand cu trimestrul in care depasesc plafonul.
Daca am aceste coduri CAEN ma impozitez automat cu 3%?
Nu. Simpla includere a codului CAEN in actul constitutiv sau printre activitatile autorizate la ONRC nu inseamna incadrarea automata la un impozit pe venit micro de 3%. Se aplica impozitul de 3% doar daca activitatea mentionata in acele coduri CAEN este efectiv prestata.
Pe de alta parte, chiar daca nu aveti aceste coduri CAEN in actul constitutiv, sau autorizate la ONRC, dar desfasurati efectiv astfel de activitati, atunci se va aplica impozitul de 3%.
Cum dovedim daca desfasuram sau nu activitatea mentionata in aceste coduri CAEN?
Incadrarea serviciilor se face pe baza descrierii din contractelor incheiate cu clientii, facturilor emise, anexelor la facturi si a situatiilor de lucrari.
Asadar, nu neglijati importanta acestor documente, verificati din perspectiva fiscala, cu un contabil sau avocat, contractele incheiate cu clientii.
Pana acum verificam contractele pentru a ne asigura ca respecta principiile de independenta si in cazul SRL-urilor micro, pentru a ne asigura ca nu se presteaza activitati de management sau consultanta, care ne-ar scoate din zona de impozitare micro. Acum se adauga o noua verificare obligatorie, daca se presteaza servicii din zona codurilor CAEN mai sus mentionate.
Reiese astfel ca stabilirea impozitarii unui SRL micro depinde de aceste "mici detalii" pe care majoritatea antreprenorilor le ignora.
Mentionez ca celelalte conditii pentru a va putea impozita cu impozit pe venitul micro raman in vigoare;vi le reamintesc pe cele mai importante: obligatia de a avea un salariat cu salariul minim pe economie sau un contract de mandat, iar activitatea desfasurata, daca include consultanta si/sau management, acestea nu pot depasi 20% din totalul veniturilor realizate.
Totodata, in 2024, o persoana fizica poate fi asociat in maxim 3 micro, in care detine mai mult de 25% din partile sociale. Aceasta prevedere exista inca din 2023 si a ramas in vigoare si in 2024.
SANATATE DIVIDENDE
Nu se schimba nimic fata de 2023, raman aceleasi plafoane de 6/12/24 salarii. Bineinteles, deoarece salariul minim a crescut, cresc si plafoanele si astfel veti plati mai mult pentru contributia de sanatate aferenta dividendelor in 2024.
SRL PROFIT - TRECEREA LA IMPOZIT PE PROFIT - incepand cu 01.01.2024
Microintreprinderile care depasesc plafonul de venituri de 500.000 euro/an trec la impozit pe profit incepand cu trimestrul in care au depasit plafonul.
Firmele care au fost micro la 01.01.2023 si ulterior trec la impozit pe profit nu mai pot reveni la micro.
PFA in 2024 - incepand cu 01.01.2024
Prevederile se aplica pentru veniturile obtinute ulterior datei de 01.01.2024. Pentru veniturile obtinute in 2023, pentru care declaratia unica se depune pana pe 25.05.2024, se aplica regulile in vigoare in 2023.
SANATATE PFA - CASS
PFA-urile vor datora sanatatea (CASS) in cota de 10% din plafon dupa cum urmeaza:
Veniturile sub 6 salarii - 10% aplicat la plafonul de minim 6 salarii minime.
Veniturile intre 6 si 60 de salarii - 10% aplicat la venitul efectiv realizat.
Veniturile peste 60 de salarii - 10% aplicat la plafonul de 60 de salarii minime.
Astfel, PFA-urile care realizeaza pierdere sau venit impozabil sub 6 salarii minime vor plati o contributie minima de 10% din plafonul de 6 salarii.
Exista o exceptie la aceasta contributie minima la sanatate si anume daca platesti deja contribuia la sanatate pentru alte venituri la nivelul de minim 6 salarii, atunci pentru PFA vei achita doar 10% calculat la venitul realizat efectiv si nu la plafonul de 6 salarii.
Deci cei care sunt salariati sau realizeaza alte venituri pentru care platesc deja contributia la sanatate nu sunt exceptati cu totul de la plata contributiei la sanatate pentru un PFA cu venituri sub 6 salarii. Ei doar calculeaza contributia datorata ca fiind 10% din venitul efectiv realizat si nu 10% din plafonul de 6 salarii.
Astfel vor plati mai putin, dar vor plati tot de 2 ori - o data ca angajat, sau pentru alte venituri si o data pentru PFA.
Singurul lucru pozitiv la PFA-uri ar fi ca CASS (sanatatea) devine cheltuiala deductibila - ea scazandu-se direct prin declaratia unica (este o casuta speciala dedicata pentru evidentierea ei ca si cheltuiala), la fel ca si contributia la pensie.
PENSIE PFA - CAS
Pentru contributia la pensie nu se schimba nimic, raman aceleasi plafoane ca si in 2023, respectiv:
Veniturile sub 12 salarii - nu se datoreaza contributie la pensie
Veniturile intre 12 si 24 salarii - 25% aplicat la plafonul de 12 salarii minime
Veniturile peste 24 de salarii - 25% aplicat la plafonul de 24 de salarii minime.
PFA + alte venituri - incepand cu 01.01.2024
O modificare majora, cu un puternic impact negativ asupra PFA-urilor, este aceea ca veniturile din PFA nu se mai cumuleaza cu restul veniturilor pentru raportarea la plafoanele pentru contributia la sanatate.
Astfel: PFA + venituri din chirii/investitii/etc => se datoreaza o data o suma pentru sanatate (CASS) pentru veniturile din PFA + o alta suma pentru sanatate (CASS) calculata pentru celelalte venituri.
In concluzie, cei ce au in acelasi timp PFA-uri si venituri din investitii, sau PFA-uri si venituri din chirii sau PFA-uri si orice alte venituri vor plati CASS de 2 ori.
Si veti datora acest CASS de 2 ori chiar daca sunteti salariat. De fapt, in cazul in care sunteti salariat si aveti si PFA si aveti si alte venituri, veti plati CASS de 3 ori.
SOLD MAXIM CASIERIE - in 15 zile de la publicarea in MO, 11 noiembrie 2023
Ne intoarcem in paleolitic cand exista plafon la casierie. Ei bine, se reintroduce plafonul la casieria societatii si astfel sumele in numerar nu mai pot depasi 50.000 lei la finalul zilei.
Sumele care depasesc acest nivel vor trebui depuse in contul bancar in maxim 2 zile lucratoare de la intrarea legii in vigoare.
Se accepta depasirea temporara pe o perioada de maxim 3 zile, doar pentru plata salariilor.
Amenda pentru nerespectarea soldului zilnic din casierie este de 25% din suma detinuta in casierie care depaseste plafonul.
Astfel, daca mai aveti prin casierie sume nejustificate ramase din trecut, aveti grija ca acestea sa nu fie mai mari de 50.000 lei si un lucru si mai bun ar fi daca le-ati justifica o data pentru totdeauna, sa scapati de ele de acolo. Un sold mare in casierie reprezinta unul din criteriile analizate pentru stabilirea riscului fiscal de catre ANAF si un motiv pentru care multe firme au fost selectate pentru control in 2023.
PLAFOANE NUMERAR
Se introduc si urmatoarele plafoane pentru numerar:
Incasari si plati de la si catre o persoana fizica pentru livrari sau achizitii de bunuri, prestari servicii, dividende, cesiuni de creanta sau alte drepturi, primire, imprumuturi si restituire de imprumut - 5.000 lei/zi de la o persoana pana la 31.12.2024. De la 01.01.2025 suma este de 2.500 lei/zi de persoana.
Incasari de la firme - 1.000 lei/zi de la o singura firma
Plati catre o firma - cate 1.000 lei/persoana dar nu mai mult de 2.000 lei/zi
Plati catre avansuri spre decontare - 1.000 lei/persoana/zi
CREDITARI SOCIETATE DOAR PRIN BANCA
Operatiile de plati si incasari in numerar efectuate de catre asociati/administratori/actionari/alte persoane fizice care reprezinta imprumuturi, indiferent de natura si destinatie, pot fi efectuate doar prin instrumente de plata fara numerar. Adica doar prin banca.
INVESTITII LA BURSA - prevederi deja in vigoare
Nu se modifica nimic fata de prevederile din 2023, dar sa tineti cont ca la 01.01.2023 au intrat in vigoare noi prevederi fata de 2022, cu care poate nu sunteti inca familiarizati, acesta fiind primul an in care se raporteaza in declaratiile unice veniturile din investitii dupa aceste reguli.
BROKERI DIN ROMANIA
Incepand cu 1 ianuarie 2023, pentru castigurile realizate prin brokerii cu sediul in Romania (inclusiv XTB):
cota de impozit de 1% asupra castigului din investitii, daca detinerea este peste 365 de zile
cota de impozit de 3% asupra castigului din investitii, daca detinerea este sub 365 de zile
Impozitul pentru castigurile din investitii obtinute prin brokerii cu sediul in Romania se va retine la sursa. Astfel nu veti mai fi obligati sa declarati si sa achitati acest impozit prin declaratia unica.
Totusi veti avea obligatia sa depuneti declaratia unica pentru acest tip de venit pentru contributia la sanatate. Deci nu scapa atat de multa lume de obligatia depunerii declaratiei unice cum se credea la inceput. Practic, doar cei cu venituri din investitii sub 6 salarii nu datoreaza sanatate. Evident, trebuie tinut cont si de restul de venituri cand faceti aceasta analiza, pentru a determina daca in final aveti obligatia platii la sanatate sau obligatia depunerii declaratie unice.
BROKERI DIN STRAINATATE
Pentru castigurile de acest gen dar realizate prin brokeri din strainatate, cota de impozitare ramane 10% si aveti si obligatia declararii acestor venituri in declaratia unica.
Daca obtineti venturi din investitii atat prin brokeri din Romania cat si prin brokeri din strainatate, veti declara in declaratia unica la partea de impozit pe venit doar veniturile realizate prin brokeri din strainatate iar la partea de sanatate veti cumula veniturile obtinute atat de la brokeri din Romania cat si din strainatate.
Pierderea anterioara se poate raporta pentru o perioada de 7 ani, pentru brokerii din strainatate.
ALTE MODIFICARI
SCUTIRE VENITURI SALARII IT – Scutirea de impozit pe venit pentru veniturile din salarii in IT (in anumite conditii) va fi pastrata dar va fi limitata la un singur angajator si doar pentru veniturile brute lunare de până la 10.000 de lei. Orice depaseste aceasta suma nu va beneficia de scutire. Se aplica de la 1 noiembrie 2023.
APLICARE CONTRIBUTIE SANATATE LA TICHETE DE MASA
Pana in 2023 inclusiv tichetele de masa erau impozitate doar cu impozit pe venit de 10%. Incepand cu 2024, pentru acestea se va datora si contributia la sanatate de 10%. Se aplica cu 01 ianuarie 2024.
IMPOZIT VENITURI NEJUSTIFICATE se aplica de la 1 iulie 2024
Veniturile a caror sursa nu va putea fi identificata de catre inspectorii fiscali vor fi impozitate cu un impozit de 70%. In 2023, pentru aceste sume se aplica un impozit de 16%.
In opinia mea acest articol se interpreteaza in sensul in care vor fi impozitate cu impozit de 70% veniturile a caror sursa nu a putut fi identificata, obtinute ulterior datei de 01 iulie 2024.
DESFASURARE ACTIVITATE ECONOMICA FARA AUTORIZARE
Se interzice efectuarea de activitati economice de catre persoanele care nu sunt inregistrate fiscal. Orice bunuri destinate, folosite sau rezultate din activitate, precum si sumele de bani dobandite, se confisca.
Confiscarea nu te exonereaza de plata impozitelor aferente activitatii desfasurate (impozit venit, CAS, CASS, TVA etc).
Prevederea intra in vigoare in 15 zile de la publicare, deci din 11 noiembrie 2023.
E-FACTURA - incepand cu 01.01.2024
E-factura devine obligatorie pentru toate firmele – platitoare sau neplatitoare de TVA care factureaza persoane juridice inregistrate in Romania.
Despre E-factura va urma un articol separat, detaliat.
MAJORARE DRASTICA AMENZI CONTABILITATE + NU SE VA MAI PUTEA PLATI LA JUMATATE AMENDA
Se majoreaza (exagerat de mult!) amenzile din domeniul contabilitatii pentru anumite operatiuni. De exemplu, amenda pentru nerespectarea reglementarilor privind intocmirea, semnarea si depunerea bilanturilor la ANAF va fi intre 3.000 lei si 6.000 lei (fata de 1.000 lei si 3.000 lei). Pentru neintocmirea inventarierii anuale (cea de la bilant) amenda va fi intre 3.000 lei si 20.000 lei (fata de 400 si 5.000 lei).
In acelasi timp, se elimina facilitatea conform careia se putea plati jumatate din minimul amenzii in termen de 15 zile de la data intocmirii procesului verbal. Aceasta facilitate dispare pentru toate amenzile din domeniul financiar contabil si afecteaza atat firmele cat si persoanele fizice (de exemplu pentru nedepunerea in termen a declaratiilor unice, inregistrare contractelor de inchiriere la ANAF etc).
SI CATEVA CONSIDERATII PERSONALE
Nu stiu daca va amintiti comentariile deplasate facute de catre guvernanti la adresa freelancerilor.
Pandemia si "lucrul de acasa", din fata calculatorului, a accelerat multe afaceri, a modernizat si digitalizat pana si ANAF-ul, a impins mentalitati inainte ani-lumina. Nu trebuie sa lasam lucrurile sa se intoarca intr-un "normal" imbacsit si paralizant.
"Smecheria de a face bani cu calculatorul" e atat de urata de guvernanti pentru ca ridica financiar o categorie sociala numeroasa si mai ales tanara, cu mentalitati diferite, categorie sociala care cu singuranta nu ii va vota pe ei. De aceea "smecheria" se vrea incetata.
Nu uitati sa va urmariti si canalul nostru de Youtube, acolo apar versiuni ale articolelor in varianta video (pentru cine prefera continutul video). In video-uri de obicei exista mai multa informatie decat in varianta scrisa.