Statul roman a inventat sistemul de TVA la incasare ca sa sustina firmele micute. Initial, dupa bunul obicei, a dat-o in bara rau de tot cu noua sa inventie, dar dupa cateva luni de rodaj, legea a ajuns la forma sa finala si intr-adevar face minuni pentru cashflow-ul tau, daca intelegi cum sa folosesti sistemul.
CINE POATE APLICA SISTEMUL DE TVA LA INCASARE
Poti opta sa aplici sistemul de TVA la incasare daca ai o cifra de afaceri care nu depaseste plafonul de 2.250.000 lei intr-un an. Peste acest barem, nu mai poti folosi sistemul, nu mai esti considerat firma micuta ce trebuie sustinuta. Dar care-i marele avantaj?
DE CE SA APLIC SISTEMUL DE TVA LA INCASARE
In sistemul clasic de TVA, deduc TVA de pe o factura de achizitie la data facturii, indiferent cand am achitat acea factura si colectez TVA de pe facturile de vanzari la data emiterii facturii, indiferent cand am incasat-o. Desi nu am incasat banii de la clienti, eu deja datorez statului TVA-ul si trebuie sa il achit, indiferent daca clientul ma plateste sau nu. Cashflow-ul tau supravietuieste, numai tu stii cum!
Sistemul de TVA la incasare vine si zice: vei colecta TVA in momentul in care te platesc clientii tai! Suna bine, nu? DAR totodata vei deduce TVA cand iti vei plati furnizorii. Si aici e tot schepsis-ul manevrarii sistemului. Daca incasezi bani foarte multi de la clienti intr-o luna sau trimestru (depinde de perioada la care platesti tu TVA-ul) dar ii folosesti la altceva decat plata facturilor de la furnizori, esti obligat sa colectezi TVA-ul din toate facturile incasate dar nu deduci nimic, deoarece nu ai plati catre furnizori din care sa deduci acel TVA. Asta patesti daca nu ii platesti furnizorii. (bad, bad business).
Dar, daca ai respecta regula, si imediat ce ai incasa banii de la clienti ti-ai plati si furnizorii, ai avea un cashflow de toata frumusetea; nu ai avea nevoie de creditari externe pentru a sustine plata TVA-ului la stat, deoarece din TVA-ul de plata ti-ai scadea TVA-ul din facturile furnizorilor platiti. In acelasi timp, acest sistem asigura si o fluidizare a banilor in economie, dandu-ti un motiv foarte bun de a-ti plati furnizorii, si anume interesul de a deduce TVA-ul din facturile lor. Tu doar focuseaza-te pe stresat clientii sa te plateasca!
DESI JOCI DUPA REGULI, TI SE POATE INTAMPLA ASTA…
Stiu si oameni care in good faith doresc sa joace dupa reguli si isi platesc furnizorii imediat ce le intra banii de la clienti. Numai ca unii au clienti parsivi, care fac platile in ultima zi din luna/trimestru, in jur de orele 12 – 1 pm, cat sa prinda ultima decontare a bancii. Banii ajung in contul omului in jur de ora 1-2 pm dar el nu mai poate face plati care sa se deconteze in aceeasi zi. Chiar daca le face, decontarea apare in extras pe 1 ale lunii urmatoare, deci pentru luna in cauza/trimestrul in cauza, el trebuie sa colecteze TVA pentru banii incasati dar a fost in imposibilitatea de a-si plati furnizorii si nu are drept de a deduce TVA in acea luna. Rezultatul este ca va trebui sa plateasca un TVA foarte mare la stat, si da, pe luna viitoare sau trimestrul viitor va avea de recuperat, dar nu mai bine stea el cu banii in cont decat cu o suma de recuperat poate, luna viitoare sau peste 3 luni de la ANAF?
De aceea unii clienti care aplica TVA-ul la incasare, au ca job in data de 30/31 ale fiecarei luni/trimestru sa urmareasca online-ul (a se citi sa dea click in disperare in aplicatia de online banking) si hop, cum incaseaza o suma, o redirectioneaza catre o factura de furnizor neachitata.
FACTURARE SI CONTABILIZARE
Cand emiti o factura avand sistemul de TVA clasic o emiti ca si pana acum, fara nici o mentiune speciala. Cand folosesti sistemul de TVA la incasare si emiti o factura, pe aceasta trebuie sa se regaseasca mentiunea „TVA la incasare”. Ea poate sa apara oriunde pe factura, numai sa apara.
In ceea ce priveste diferentele de inregistrare in contabilitate, ele exista.
Daca aplici sistemul clasic de TVA, inregistrezi facturile catre clienti, normal fara nici un fel de mentiune speciala.
Daca aplici sistemul de TVA incasare inregistrezi facturile catre clienti cu o mentiune speciala, care difera de la un program de contabilitate la altul. Cele mai multe au o bifa cu denumirea „tva la incasare”. Acea bifa iti va evidentia diferit in jurnalele de vanzari aceste facturi si anume va pune TVA-ul din acele facturi ca neexigibil (care in limbaj comun se traduce – inca nu e de plata :).
Fiscal, daca stii sa manageriezi sistemul, TVA-ul la incasare iti permite amanarea la plata a TVA-ului din facturile emise pana iti platesc clientii banii. Daca nu iti mai platesc niciodata, nici tu nu mai platesti acel TVA niciodata la stat. Totul este sa fii si tu antreprenor corect si sa nu iti uiti furnizorii, ca sa beneficiezi la randul tau de TVA-ul dedus din acele facturi de achizitie.
PROBABIL CA ASTA NU STII!
Fii atent la facturile cu TVA la incasare intre afiliati. De ce? Pentru ca TVA-ul la incasare nu se aplica intre persoane afiliate. Citeste cu atentie acea prevedere, nu multa lume stie de ea (art. 282, alin. 6, litera d) din Codul Fiscal).
1 Comment
Ce se intampla atunci cand un client nu iti plateste o factura timp de 3 luni, chiar si 6 luni. Am avut aceste situatii de clienti rau platnici. Contabilul nostru ne-a recomandat ca la clientii noi sau pe care ii stim ca platesc greu sa le emitem proforma si abia dupa ce platesc sa emitem factura fiscala. E o solutie corecta?
Multumesc!
Oana Tatu